FAKTA: Femern-forbindelsen bliver billigere end ventet
Syv af Folketingets partier har fredag givet grønt lys for en fast forbindelse over Femern Bælt.
En 18 kilometer lang sænketunnel under Femern Bælt ventes at åbne i 2028.
En 18 kilometer lang sænketunnel under Femern Bælt ventes at åbne i 2028. Foto: A/s Femern/Polfoto


En 18 kilometer lang sænketunnel under Femern Bælt ventes at åbne i 2028.

Det står klart, efter at forligspartierne bag aftalen om den dansk-tyske forbindelse fredag endeligt har besluttet, at projektet bliver en realitet.

Anlægsprojektet forsinkes, men til gengæld bliver det billigere end tidligere forventet.

* Den samlede anlægspris for den 18 kilometer lange sænketunnel under Femern Bælt ventes at blive 52,6 milliarder kroner, hvis den åbner medio 2028.

* Det er 2,5 milliarder kroner mindre end budgettet i anlægsloven.

* Forbindelsen skal finansieres gennem brugerbetaling. Det forventes at tage 36 år, før udgifterne er hentet hjem.

* Det kræver tilladelse fra de tyske myndigheder, før byggeriet af Femern-forbindelsen kan begynde. Fordi miljøgodkendelsen fra Tyskland mangler, er projektet forsinket.

* Byggetiden bliver således forlænget med to år til otte og et halvt år.

* Hvis ikke der foreligger en tysk godkendelse senest i 2019, skal entreprenørerne bag projektet kompenseres med 300 millioner kroner.

* Partierne bag aftalen om Femern-forbindelsen er Venstre, De Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, De Radikale og SF.

* En lov om, at der skal laves en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, blev vedtaget i Folketinget i april 2015.

Kilder: Transportministeriet

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.