En 18 kilometer lang sænketunnel under Femern Bælt ventes at åbne i 2028.
Det står klart, efter at forligspartierne bag aftalen om den dansk-tyske forbindelse fredag endeligt har besluttet, at projektet bliver en realitet.
Anlægsprojektet forsinkes, men til gengæld bliver det billigere end tidligere forventet.
* Den samlede anlægspris for den 18 kilometer lange sænketunnel under Femern Bælt ventes at blive 52,6 milliarder kroner, hvis den åbner medio 2028.
* Det er 2,5 milliarder kroner mindre end budgettet i anlægsloven.
* Forbindelsen skal finansieres gennem brugerbetaling. Det forventes at tage 36 år, før udgifterne er hentet hjem.
* Det kræver tilladelse fra de tyske myndigheder, før byggeriet af Femern-forbindelsen kan begynde. Fordi miljøgodkendelsen fra Tyskland mangler, er projektet forsinket.
* Byggetiden bliver således forlænget med to år til otte og et halvt år.
* Hvis ikke der foreligger en tysk godkendelse senest i 2019, skal entreprenørerne bag projektet kompenseres med 300 millioner kroner.
* Partierne bag aftalen om Femern-forbindelsen er Venstre, De Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, De Radikale og SF.
* En lov om, at der skal laves en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark, blev vedtaget i Folketinget i april 2015.
Kilder: Transportministeriet
/ritzau/