FAKTA: Det skrev Auken til EU-kommissærer om dieselbiler
I 2013 advarede Danmarks daværende miljøminister EU om, at dieselkøretøjer ikke levede op til udledningsnormer
Ida Auken gjorde miljøkommissær opmærksom på,at bilfabrikanter muligvis snød med test af bilers udledning af farlige partikler.
Ida Auken gjorde miljøkommissær opmærksom på,at bilfabrikanter muligvis snød med test af bilers udledning af farlige partikler. Foto: JØRGENSEN JAKOB/JAKOB JøRGENSEN


I januar 2013 skrev miljøminister Ida Auken (R, dengang SF) på vegne af den danske regering til EU's industri- og miljøkommissærer.

I brevet advarede hun kommissærerne om, at Danmark og andre lande havde svært ved at leve op til miljøkrav på grund af udledning fra dieselbiler.

Brevet fik EU's daværende miljøkommissær, Janez Potocnik, til at advare EU-Kommissionen om, at bilfabrikanter snød med de europæiske test af bilernes udledning af NOx-partikler.

Herunder er nogle udpluk fra Ida Aukens brev oversat fra engelsk til dansk:

* - Jeg har modtaget vigtig information om, at det allerede i dag står klart, at Euro 6-normerne for personbiler og lette erhvervskøretøjer ikke vil medføre den reduktion i NOx-udledningen, som det er fastlagt i forordningen.

- Det er en alvorlig trussel for Danmark og andre medlemslande i forsøget på at leve op til grænseværdien for nitrogendioxid (NO2) i Luftkvalitetsdirektivet, fordi de lave NOx-værdier i Euro 6 er afgørende for at kunne leve op til direktivet.

* - Vi må derfor ændre kommissionens regulativ for typegodkendelser af motorkøretøjer med hensyn til udledning fra lette person- og arbejdskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og med hensyn til adgangen til reparations- og vedligeholdelsesinformation.

* - Jeg er blevet fortalt, at europæiske bilproducenter rent faktisk er i stand til at leve op til Euro 6-grænserne for NOx-udledning på det amerikanske marked. Derfor synes der ikke at være nogen tekniske barrierer for at opnå de samme reduktioner i køretøjer på det europæiske marked.

- Jeg kan forstå, at kommissionens forslag om et godkendelsessystem, der sikrer reel reduktion i NO2-udledning, ikke vil være klar til at træde i kraft før tidligst 2018. Problemerne omkring Euro-standarderne for dieselkøretøjer har været kendt i mere end ti år, og det er uacceptabelt at vente i yderligere seks år.

- Jeg opfordrer derfor kommissionen til at handle på den kritiske situation så hurtigt som muligt.

Kilder: Financial Times

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.