FAKTA: Det laver Bang & Olufsen
Den danske tv- og radio-producent sælger det ene af sine tre forretningsben fra. Og endnu et er sat til salg.


Bang & Olufsen har gennem længere tid stået i et strategisk vadested. Tirsdag tog Struer-virksomheden et stort skridt i skabelsen af et nyt og profitabelt B&O ved at sælge den ene af sine forretninger.

* Salget drejer sig om Bang & Olufsens Automotive-division, der sælger lydsystemer til blandt andre Mercedes, BMW og Audi.

* Køberen er amerikanske Harman Corporation, der har en markedsværdi på 65 milliarder kroner og over 14.000 ansatte.

* Salgsprisen er på 1170 millioner kroner kontant. Derudover kan B&O i løbet af de næste 20 år få licensbetalinger, der giver endnu større indtægter.

* Automotive-divisionen omsatte for 406 millioner kroner i de første ni måneder af regnskabsåret 2014/15. Driftsindtjeningen var på mellem 15 og 35 millioner kroner i samme periode.

* Derudover har B&O sat sin Icepower-division, der producerer forstærkerenheder, til salg. Dermed er de to "business to business"-segmenter på vej ud af forretningen.

* Fremover vil selskabet alene satse på den klassiske forretning med lyd- og fjernsynssystemer til forbrugerne gennem de to mærker Bang & Olufsen og B&O Play.

* B&O offentliggør sit årsregnskab 13. august 2015.

Kilder: Ritzau Finans og Bang & Olufsen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.