FAKTA: 18 skibe er sendt til ophugning i Indien
Danske selskaber og rederier har sendt 18 skibe til ophugning i Indien, Pakistan og Bangladesh i 2009 til 2013


Det er ifølge den Bruxelles-baserede NGO-organisation Shipbreaking Platform lukrativt for skibsredere at sælge deres skibe til ophugning i Indien, Pakistan og Bangladesh.

Det er lovligt efter de nugældende regler. Siden 2006 har det dog været forbudt at sende skibe under dansk flag til Indien.

Her er de danske selskaber og rederier, der siden 2009 har sendt skibe til ophugning i Indien:

* Selskabet Blue Line International, BLI Managament har sendt to skibe: Split 1700 i december 2010, Ancona i januar 2011. Begge ophugget på Alang, Indien.

* Selskabet Container Leasing A/S har sendt to skibe: CS Christine i oktober 2012 i Cittagong i Bangladesh, CS Giotte i januar 2013. Begge ophugget på Alang, Indien.

* Selskabet CS Partners A/S: SEA Corona i november 2009. Ophugget på Alang, Indien.

* Selskabet Dania Marine ApS: Sujin i januar 2013. Ophugget på Alang, Indien. Philip i november 2012, ophugget i Mumbai, Indien.

* Dannebrog Rederi: Naesborg i maj 2011, Marienborg i november 2012, SIAM Project i april 2011, Aalborg i april 2013. Alle tre skibe ophugget på Alang, Indien.

* Rederiet Nordana Line A/S: NORD Scan Mumbai i februar 2011 på Alang, Indien. (Nordana Line har i 2014 ændret navn til Nordana, og drives fra samme adresse i Rungsted som Dannebrog Rederi. Begge rederier ejes af Weco Group).

* Selskabet Dansk Investeringsfond DIFKO: Power II i september 2012 på Alang, Indien. Amberjack i marts 2012 i Gadani, Pakistan.

* Nina Shipping K/S: Nina i april 2010 i Cittagong, Bangladesh.

* Rederiet Hansen og Lange I/S: Selma i maj 2013 på Alang, Indien.

* Seaflex A/S: Burgos i april 2010, Alang Indien.

* Transland Invest ApS: ACE IV i december 2012, Alang, Indien.

Kilder: offthebeach.org, Shipbreaking Platform, Miljøministeriet og greens.dk.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.