Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Fagforbund: Luk døre og vinduer

De hackere, som har tvunget 3F til at lukke sine systemer, vil gå langt videre, frygter fagforbundet. Også HK er på vagt.

23. juli 2012 kl. 15:08
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Hackergruppen Anonymous har taget ansvaret for en række angreb mod 3F. Nu er der grund til at tro, at gruppen vil gribe til fysiske indbrud, advarer fagforening
Hackergruppen Anonymous har taget ansvaret for en række angreb mod 3F. Nu er der grund til at tro, at gruppen vil gribe til fysiske indbrud, advarer fagforening Foto: AP
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

Hold øje med vinduer og døre. Hackerne vil ind til vores computere!

sådan lyder det fra 3F's forbundsformand, Poul Erik Skov Christensen.

På baggrund af konkrete oplysninger, der er kommet frem mandag morgen, frygter 3F, at hackere vil forsøge at trænge ind til servere og computere i lokalafdelinger overalt i landet.

"Jeg skal bede alle med tilknytning til 3F's afdelinger - ansatte og medlemmer - være ekstra på vagt. Vi har en begrundet mistanke om, at de vil forsøge at begå fysiske indbrud for at komme ind i vores system," siger forbundsformand Poul Erik Skov Christensen til Avisen.dk.

Advarslen kommer efter 3F søndag lukkede for sine hjemmesider efter fire dages konstant bombardement fra hackere, som erklærer sympati med en restauratøren Vejlegården, som 3F i øjeblikket gennemfører blokade imod.

"Hackerne vil meget gerne have adgang til vores system. Det kan de få, hvis de kan koble sig direkte på en af vores computere. Derfor frygter vi, at de vil gå så langt, som til at begå indbrud i vores lokaler," lyder det videre fra forbundsformanden.

Også i HK er it-alarmberedskabet skruet helt i vejret.

"Man kan simpelthen ikke udelukke noget i den her situation. Vi har jo set, hvordan selv Pentagon (det amerikanske forsvarsministerium, red.) har måtte bøje nakken over for den her trussel," siger HK's forbundsformand, Kim Simonsen.

I modsætning til 3F har HK fået sine it-systemer op igen efter at have været nede i ti timer. Nu handler det om, at det fortsætter sådan, siger Kim Simonsen.

"Vores it-beredskab er helt i top lige nu. En række medarbejdere er blevet tvunget til at udsætte sommerferien for nu," siger han.

3F har endnu ikke informeret sine ansatte om de truende fare for indbrud. Men en mail er på vej ud.

Poul Erik Skov Christensen garanterer, at 3F ellers it-sikkerheden på plads.

"Vi kan jo konstaterer, at de stadig ikke har fået adgang til vores systemer. De har kun formået at lamme os," siger han.

Det er endnu uvist, hvornår 3F igen åbner sine sider. Indtil da skal ledige henvende sig per papirbrev eller personligt. Dette rammer især ledige, som skal aflevere deres dagpengekort i dag eller i morgen.

Foto: Vejlegården: Se de smæk de ansatte får

Læs også: Vejlerestauratør: I værste fald må jeg lukke

Foto: Anonymous - Hvem er hackerne bag 3F-angreb?

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
23.07-2012 | 12:40 af Bjarne Nielsen
Jeg kan ikke godtage den måde man angriber 3f på men forstår dem godt dem der gør det, for det er jo rent diktatorisk det 3f gør over for dem der ikke vil rette ind efter hvad 3f vil det er jo rent diktatorisk det 3f gør i denne sag og vi har dog fagforeningsfrihed her i landet uanset om 3f ønsker det eller ej.
 
23.07-2012 | 12:40 af Bjarne Nielsen
 
23.07-2012 | 14:57 af Jens-Jørgen christensen
hvor er det ulovlige i 3Fs aktion?
 
23.07-2012 | 13:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2012 | 13:27 af Lars Nunnegaard
Vi har domstole til den slags. Fri os for selvtægt.
 
 
23.07-2012 | 13:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2012 | 13:29 af Kim Harder
Kommentar er blevet slettet.
 
 
23.07-2012 | 14:55 af Jens-Jørgen christensen
Cowboy snak uden hold i virkligheden
 
23.07-2012 | 13:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2012 | 13:58 af Ove Nielsen
# Lene N

jeg er ikke enig i metoderne, men forstår dette, men det betyder så ikke at det er accepteret her

således ser jeg dette
Det er udemokratiske kræfter som mener at "modarbejde Udemokrati her i landet"
Det er jeg temmelig sikker på, mener jeg hermed

Der er "udemokrati" her i landet, mener jeg så også, som dem måske

men - jeg vil/foretrækker at kun bruge demokratiske metoder som er For Demokratiets beståen
handlingernes ansvar ? Ja - ansvarlighed for egne handlinger
Altså Demokrati på Demokratiske principper set som "åben kamp" for Demokrati

mvh Confucius
 
 
23.07-2012 | 14:51 af Jens-Jørgen christensen
kristlig fællesforbund er ikke, som Fru inger støjberg påstår,
en ny og moderne form for fagfoerening,kristlig fællesforbund
er 100 år gammel og skabt som en fagforening for skruebrækkere
mod datidens arbejdere der organiserede sig i bl.a arbejdsmændenes
fagforening i 1890erne " Krifa var kapitalens håndlangere akurat som i dag"
 
23.07-2012 | 15:40 af Julean Jens Michlas Nielsen
Så kom konspirations systemerne også til Danmark. Men hvem gør hvad til hvilken hensigt?
Det er spørgsmålet. Der er behov for superskelneevne.
 
 
23.07-2012 | 16:00 af Andersen Peter
Kan det være Saxo-bank som (støtter) hacker - bare en tanke
 
23.07-2012 | 16:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2012 | 20:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.07-2012 | 23:55 af Henrik Kristensen
Ja men jeg kan da godt se at det er ganske forfærdeligt at man forsvare sig mod pampervældet som har meldt fallit for mange år siden!! Det vi ser nu må da være de sidste krampetrækninger fra et slagent forbund som lige glemte hvem de arbejder for, og hvem der betalte formændenes løn, nemlig os godtroende fjolser der troede at man havde nået sikkerhed ved at være samlet i flok, Lige som ulvene men nej det var en flok grådige gribe som kun ville sit eget bedste, og hjælpen udeblev da man mest havde brug for den!! SÅ 3F MANGE TAK FOR GOD OG TRO TJENESTE I JERES FORBANDE FORBUND I 38 ÅR :O( GID I MÅ KNÆKKE NAKKEN OG DE FÅ MEDLEMMER DER ER TILBAGE MÅ SE LYSET OG UDMÆLDE SIG AF FORBUNDET.
Den Hvide Kanin
 
 
24.07-2012 | 14:28 af Gordon Shumway
Med de holdninger som du altid kommer med, kan jeg udemærket forstå hvis fagforeningen vendte dig ryggen, da du pludselig fik problemer. Du lærte blot at smage din egen medicin


Sorry mr. Rabid
 
24.07-2012 | 20:28 af Henrik Kristensen

Sandheden er altid ilde hørt og det kan gøre frygtelig ondt at erkende den, men sikke en befrielse når den er opdaget og bearbejdet.
Den Hvide Kanin
 
 
24.07-2012 | 00:48 af B.B. Hansen
Jeg tror ikke på at det er Anonymous.
Det lugter af at det er nogle der både vil skade Fagbevægelsen, og Anonymous.

Anonymous aktioner har aldrig før skadet sagesløse, og det ville ligne dem dårligt.
 
 
24.07-2012 | 00:58 af Andersen Peter
Follow the money
 
24.07-2012 | 01:58 af B.B. Hansen
Mon ORG, har en finger med i spillet?

Myndighederne er jo flinke til at holde hånden over dem, så angrebet på HK og 3F er måske en lille gentjeneste.
"Tak fordi i knaldede REDOX istedet for ORG"
 
 
24.07-2012 | 03:31 af Kim Memhave
"Anonymous" støtter ikke "inderigs" politiske slagmarker. VI GÅR IND FOR OG KÆMPER FOR ÅBENHED PÅ INTERNETTET. Derfor har De, der bruger "Anonymous" navn i denne sag ingen relevans. De påråbne personer har kun haft et formål. Nemlig at skabe respekt om sig selv, ved at bruge "Lånte Fjer". Vi fra Anonymous tager afstand fra dette angreb, og afviser et hvert kendskab til disse personer, da de ikke handler i vores "ånd"
 
24.07-2012 | 09:24 af Jess D. Skov-Nielsen
Præcis hvad jeg havde forudset... synes det var rigeligt nemt gennemskueligt.
 
 
24.07-2012 | 11:14 af B.B. Hansen
Jep, Jeg kunne heller ikke forestille mig at Anonymous ville gå ind i en Faglig kamp.
Der er bare et problem med Anonymous(dette er ingen kritik) og det er netop at de er anonyme, for hvordan skal vi andre kunne vide hvem der taler for Anonymous.
Kan vi nu regne med at det er Kim Memhave der er den rette Talsmand?
 
 
24.07-2012 | 12:44 af Kim Memhave
Jeg er ikke nogens talsmand!!!
Anonymous er ikke en gruppe. Men en samling af individer der støtter op om en eller flere fælles idéer.
Det er ikke en fast skare, personerne kan variere fra gang til gang.
Dette er både dens svaghed men også dens styrke.
Efter sagen om Wikileaks stifteren er den mere eller mindre opløst, indtil videre....
Enkelt personer eller grupper der står frem i Anonymous navn på den måde som det er sket her. Det er folk, der bruger "Lånte Fjer"!!!

@B.B. Hansen - Du har r
et i din konstatering: "...Der er bare et problem med Anonymous(dette er ingen kritik) og det er netop at de er anonyme..."
Hvem er Anonymous?...;-)
 
24.07-2012 | 16:24 af Humanistpartiet v. B Bolbroe
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
25.07-2012 | 02:48 af Kim Memhave
"Du kan ikke skrive en tom kommentar."

Det er da bare dejligt. Har brugt ca 3/4 time på et debat indlæg. Tak for spildt tastatur tryk... ;-)
 
25.07-2012 | 06:48 af Anne Elfengård
Jeg er helt enig med Inger Støjberg - Der ER tegnet en overenskomst og DET bør respekteres. Læg mærke til, at INGEN af de ansatte klager, men de risikerer at miste deres arbejde på grund af blokaden - Har nogen tænkt på det? Blokaden kan skabe ny arbejdsløshed på grund af brødnid og misundelse fra 3F.
 
25.07-2012 | 22:20 af Andersen Peter
Og de 3Fér som arbejdede der før eller risikerer at blive sendt ud af jobcenter?
 
25.07-2012 | 22:07 af Kim Memhave
Anonymous tager afstand fra Hacker angrebene mod 3F, HK, Soc. Dem. og DSU.

http://pastebin.com/C9uXbpEt
 
27.07-2012 | 10:39 af B.B. Hansen
 
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites