Som Avisen.dk har fortalt skal landets betjente nu opgøre det antal minutter, de ikke arbejder i løbet af en arbejdsdag og registrere den såkaldte ‘resttid’ i et skema, før de går hjem.
Et krav Politiforbundets formand Claus Oxfeldt kalder ‘tudetosset.’
Bente Sorgenfrey, der er formand for 450.000 privat og offentligt ansatte i hovedorganisationen FTF, kan godt følge ham.
- Jeg er ikke særlig begejstret for det her. Jo mere man kontrollerer, jo mindre engagement i arbejdet har de ansatte. Det er helt galt at gå den vej, og jeg mener, det er et udtryk for mistillid, siger hun.
LÆS OGSÅ: Nyt krav: Politiet skal tælle minutter til kagespisning
Tag en dialog med den enkelte
Ifølge ledelsen i Rigspolitiet handler det nye registreringskrav om at holde styr på, hvad tiden præcis bliver brugt til, når betjente lægger deres otte timer på arbejdspladsen.
Men Bente Sorgenfrey mener, at det er en ledelsesopgave at tage en dialog med den enkelte medarbejder, hvis man mener, at nogle spilder tiden eller bruger den forkert.
- Hvis man mener, der er nogle, der ikke har skrevet nok faglige timer på, så må man tage fat i vedkommende og spørge, om det var en idé at organisere arbejdsdagen anderledes. Det må være ledelsens ansvar at tage en dialog med dem, det drejer sig om, i stedet for at smøre tykt ud med nye krav. Det tager tid fra kerneopgaverne.
LÆS OGSÅ: Politiformand: Vi piller altså ikke næse og læser aviser
60 millioner arbejdstimer går til kontrol
Ifølge centerchef i Rigspolitiets økonomicenter, Jeppe Brinck, handler det i bund og grund om, at politiet skal kunne vise, hvordan pengene bliver brugt, så man kan prioritere ressourcerne rigtigt. Til det siger Sorgenfrey:
- Det behøver vel ikke være ned på minutter. Det her er at gå den modsatte vej af, hvad vi ønsker, siger hun.
FTF har dokumenteret, at der blandt offentligt ansatte ryger 60 millioner arbejdstimer om året til dokumentation og kontrol.
- Det tal skal bringes ned. Kan det bare bringes ned med en fjerdedel, så sikrer vi langt mere tid til kerneopgaverne. Gå i dialog med medarbejderne i stedet for at kontrollere dem og stol på, at de løser de opgaver, der skal løses, siger Bente Sorgenfrey.