Færre VW-biler end frygtet er omfattet af skandale
Undersøgelser viser, at under 40.000 og ikke 800.000 benzinbiler fra skandaleramte VW er omfattet af fusk.


Den tyske bilfabrikant Volkswagen fortæller, at snyderiet med selskabets benzinbiler er mindre udbredt end frygtet.

I en pressemeddelelse oplyser selskabet, at færre end 40.000 benzinbiler i Europa ikke overholder kravene til CO2 mod tidligere oplyst potentielt 800.000. Udmeldingen kommer efter en større undersøgelse af selskabets bilmodeller.

- Dette drejer sig om mistanken om misvisende tal for udledningen af CO2 fra benzinbiler. Den mistanke er så godt som manet i jorden i dag, siger pressechef hos VW Danmark Søs Righolt.

Ifølge hende er der tale om et meget lille antal biler i Danmark og for disse er afvigelserne så små, at de er inden for det acceptable.

Mistanken om snyderi med tallene for benzinbiler kom i kølvandet på den enorme skandale omkring Volkswagens dieselbiler, der kom frem i efteråret.

Her måtte den tyske bilfabrikant erkende, at man havde fusket med sine biler i USA for at leve op til kravene om udledning af drivhusgassen NOx. Via snydesoftware ændrede bilerne opførsel under test og udledte mindre NOx end ved normal kørsel.

Fuskeriet var at finde i op til 11 millioner biler, der alle skal forbi en mekaniker.

Skandalen kostede Volkswagens administrerende direktør jobbet og har sendt salget af selskabets biler - der blev markedsført som værende miljøvenlige - på kraftig retur.

Efter snyderiet med NOx-udledning kom det 3. november frem, at der også kunne være "uoverensstemmelser" i udledning af CO2 fra biler. Det bragte skandalen til Europa og til benzinbiler.

Det er denne sidstnævnte udmelding, der onsdag er mindsket fra mistænkt 800.000 biler til under 40.000 biler i Europa.

Skandalen har kostet dyrt for Volkswagens brand. Selskabets markedsværdi er faldet med 22 procent eller over 140 milliarder kroner siden årsskiftet. En overgang var selskabets værdi halveret.

/ritzau/AFP

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.