Færre kunder i butikker får modekoncern til at nedjustere
En skrækkelig september kom bag på IC Group, lyder det fra direktør om kvartalsregnskabets lavere forventning.
IC Groups administrerende direktør, Mads Ryder, forklarer en nedjustering i modehusets forventninger med en dårlig september. Arkivfoto
IC Groups administrerende direktør, Mads Ryder, forklarer en nedjustering i modehusets forventninger med en dårlig september. Arkivfoto Foto: Søren Bidstrup/Scanpix


Kunderne klikker i højere grad modetøj hjem via internettet i stedet for at svinge dankortet i modehuset IC Groups fysiske butikker.

Den danske koncern, der står bag mærkerne Tiger of Sweden, By Malene Birger og Peak Performance, nedjusterer derfor marginalt sine forventninger til 2016/17.

Det fremgår af selskabets regnskab for første kvartal af det forskudte regnskabsår 2016/17.

Modehusets administrerende direktør, Mads Ryder, forklarer de lavere forventninger med en svær september måned.

- Vi er skuffede over et svært første kvartal. Vi havde det, jeg næsten vil kalde en skrækkelig september. Det var en dejlig varm måned, og når man får at vide, at det bliver rekordvarmt i weekenden, går man nok på stranden eller griller i stedet for at købe tøj.

- Og det er jo svært for os, når vi har gjort klar til at sælge vores overtøj sidst i september. Så det har ramt os hårdt, uddyber Mads Ryder til Ritzau Finans.

Han erkender dog, at vejret ikke er hele forklaringen.

I regnskabet står det klart, at mens toplinjen holder stik, svinder overskuddet ind.

Modekoncernen havde et samlet salg på 851 millioner kroner mod 843 millioner kroner i samme periode året inden.

Blandt andet blev der solgt mere tøj med mærket Tiger of Sweden i nakken, mens salget af By Malene Birger svandt ind.

Efter skat krympede overskuddet samlet set til 105 millioner kroner fra 135 millioner for et år siden.

Det er risikoen for et vanskeligt og udfordrende butikssalg, der får virksomheden til at sænke forventningerne.

Mads Ryder peger på, at IC Group har vidne til en afmatning i forbruget i løbet af kvartalet. Og da det er et vigtigt kvartal for selskabet, rammer det ekstra hårdt.

- Vi havde ikke forestillet os, at det slag, vi skulle have i vores egne butikker, var så stort i september. September er 40 procent af kvartalet, og det vil sige, at når september ikke lever op til forventningerne, så får vi overraskelsen der.

- Juni var en dårlig måned, men august var god. Så vi havde ikke nogen mareridtsscenarier om, at september skulle blive så dårlig, som den var, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.