Facebook runder 1,7 milliarder brugere i kanonregnskab
Det går strygende for Facebook, der har fået flere brugere og flere penge i kassen i årets andet kvartal.
Facebook har haft et fabelagtigt kvartal og har nu over 1,7 milliarder brugere.
Facebook har haft et fabelagtigt kvartal og har nu over 1,7 milliarder brugere. Foto: Colourbox/Free


Mens Twitter tirsdag måtte skuffe sine aktionærer, kan Facebook onsdag gøre lige det modsatte. Antallet af brugere er steget solidt, og det er blevet omsat til et højere salg og langt flere penge i kassen, efter alt er betalt.

Det viser regnskabet for andet kvartal, der netop er offentliggjort.

- Vores fællesskab og vores forretning havde endnu et godt kvartal. Vi er specielt glade for fremskridtet inden for video, da vi bevæger os mod en verden, hvor video er hjertet i alle services, skriver stifter og administrerende direktør Mark Zuckerberg i regnskabet.

Det er da også et virkeligt solidt et af slagsen. I andet kvartal, de tre måneder der sluttede med juni, omsatte Facebook for 6,4 milliarder dollar, en stigning på 60 procent i forhold til samme periode sidste år.

Det var båret frem af en stigning på 63 procent i reklameindtægter til 6,2 milliarder dollar. Godt 84 procent af dem kom fra reklamer på mobiltelefoner, et afgørende marked for Facebook.

Facebook er samtidig blevet markant bedre til at klemme overskud af omsætningen. Nettoresultatet er katapulteret op med 186 procent til 2,1 milliarder dollar.

Antallet af aktive brugere steg til 1,13 milliarder, hvis man måler på, hvor mange der bruger Facebook hver dag.

Tæller man dem med, der bruger Facebook mindst en gang om måneden, er tallet steget til 1,71 milliarder, en stigning på 15 procent på et år.

Resultaterne sender Facebooks aktier markant op i eftermarkedet, der lader investorer handle efter børsens lukketid. Aktierne stiger med små otte procent til 130,5 dollar per aktie.

Facebook blev børsnoteret i maj 2013 til en pris på omkring 35 dollar per aktie.

Det sociale medie, der mere eller mindre startede hele begrebet, blev grundlagt af Mark Zuckerberg i 2004.

Siden da har selskabet købt blandt andre Instagram, et meget brugt billeddelingsprogram, og WhatsApp, et yndet beskedprogram.

Da børsen lukkede, var Facebook 2383 milliarder danske kroner værd.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.