Får du nok jern? Flere ting ødelægger optaget
Jernmangel er noget mange kvinder oplever og flere spiser tilskud for at få nok – men vidste du, at kaffe, mælk og the kan ødelægge optaget? Se, hvad der mere kan være et problem.
Får du nok jern? Se her hvilke ting, der kan ødelægge dit optag
Får du nok jern? Se her hvilke ting, der kan ødelægge dit optag Scapix


Hver morgen spiser du en lille jern-piller, for du har, som rigtig mange andre kvinder, jernmangel og det bør pillen rette op på. Det gør den muligvis også, men synes du ikke, den hjælper, så er det måske fordi du spiser den forkert, skriver kk.no

Vil du gerne spise din pille på en fornuftig måde, så skal du faktisk drikke den med et glas appelsinjuice, fordi vitamin C hjælper optaget af jern i kroppen.

LÆS OGSÅ: Disse "uskyldige" ting skal du ændre for at leve længe

Gem kaffen til senere

Du kan ikke leve uden din morgenkaffe, og det behøver du sådan set heller ikke. Men du skal altså ikke spise din jern samtidig med den.

Ifølge ernæringsfysiolog Kari Sellæg så skal du tænke over, hvad du spiser og drikker sammen med din pille. Og din morgenkaffe, skal du ikke tage sammen med din jernpille.

LÆS OGSÅ: Aften-snack: Her er de bedste for dine børn

Det samme gælder the, vin og mælk, fordi det alt sammen reducerer jernoptaget. Vent i stedet en time med din morgenkaffe, eller byt rundt og drik morgenkaffen først og tag pillen senere.

Faktisk skal du også tænke over det i forbindelse med din mad, siger læge og ernæringsekspert Nerit Nordstrand. Drikker du kaffe og the straks efter et måltid, så vil det spænde ben for det eventuelle jernoptag, der måtte være på baggrund af maden.

Ost og yoghurt er heller ikke godt

Du må ikke tage din jernpille sammen med et glas mælk, og det er fordi mælkens calcium vil gå ind og konkurrerer med jern om at blive optaget i kroppen. Og det er en dum konkurrence at udsætte kroppen for.

LÆS OGSÅ: Spar penge: Spis toast på alverdens måder

Derfor skal du heller ikke spise ost og yoghurt samtidig med, at du spiser din jernpille.

Vil du gerne spise dig til mere mad, så skal du kaste dig over rødt kød, grove kornprodukter, frugt og grøntsager, da de indeholder meget jern. 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.