Får du ædeflip? Dette kan hjælpe dig
Eftermiddagen kan være ulidelig svær at komme igennem uden at snacke og spise en masse slik, men ny forskning peger på en lille ting, der kan hjælpe dig.
Vanen med at spise usundt i store mængder kan være svær at komme af med.
Vanen med at spise usundt i store mængder kan være svær at komme af med. Foto: SCANPIX arkiv


Af Mette Skøtt, familiejournal.dk, Aller Media

Du skovler ind og spiser den ene flødebolle efter den anden for til sidst at fortryde og sidde tilbage med dårlig samvittighed ... Og med tiden et stigende antal kilo på sidebenene. Du har igen haft et ædeflip.

De ekstra madvarer, du spiser, når du er træt og stresset, kan nemt være skyld i din overvægt. Men det er pokkers svært at lade være, når trangen er der. Det har forskere fra Deleware Universitet kigget nærmere på. De har fundet frem til en ting, der kan hjælpe dig med at stoppe overspisningen/trøstespisningen/ædeflip, eller hvad vi nu kalder det, der i bund og grund er indtag af for meget (og ofte forkert) mad.

Vejen til færre spiseflip går gennem dine tanker, skriver Prevention.

Har du spist for meget. Få fem 5 gode råd, der sætter gang i forbrændingen på Slankeklubben.dk

Dine tanker er kortsigtede

Over en serie af fire studier har Deleware Universitet og professor Meryl Gardner forsøgt at finde nøglen til at stoppe den mad, vi spiser, styret af vores følelser. Hun og resten af forskergruppen har fundet ud af, at når vi kaster os over maden, er det fordi vores hjerne er indstillet på kun er tænke kortsigtet. Hun forklarer, at vi reagerer på den situation, vi umiddelbart er i:

- Hvis du går rundt og er utilpas og ked af det, ville det være smart at koncentrere sig om det umiddelbare miljø. For selvom vi ikke lever i et miljø med umiddelbare fare, shar vi masser af følelsesmæssige fare som angsten for afvisninger, jobusikkerhed - og det reagerer vi på.

Har du en yoyo-vægt? Familiejournal.dk advarer mod de nemme kure, som netop medfører det

Men i stedet for at tage stilling og kigge på omgivelserne, kaster vi os over maden, som dæmper følelserne. Det er ikke holdbart, og forskerne slår fast, at du er nødt til at finde grunden til, at du spiser for meget uden omtanke:

- Denne ny viden påviser, at vi er nødt til at finde ud af, ’hvorfor’ giver mig håb, siger Doktor Meryl Gardner, der også selv falder i ind imellem og trøstespiser.

Du kan godt hygge, selvom du vil være sund: Få diætistens sunde pizza-trick på familiejournal.dk

Trøstespisning er et hurtigt fix, men du er nødt til at tænke mere langsigtet for at kunne springe de ekstra kiks over.

Tests viser, at folk der tænker på fremtiden, har nemmere ved ikke at trøstespise. Du kan prøve at lave forestillinger om, hvordan dit køkken vil se ud om ti år, hvordan din søns konfirmation bliver eller andet, du kan visualisere. Det burde, ifølge forskerne, hjælpe dig.
 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.