Få styr på balladen om DSB's kontrakt her
DSB's kontrakt med staten udløber til nytår og forhandlingerne om en ny er endnu ikke startet.
DSB og ststen har endnu ikke forhandlet om en ny kontrakt.
DSB og ststen har endnu ikke forhandlet om en ny kontrakt. Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


* Rammerne for togtrafikken fastsættes i en række trafikkontrakter mellem staten og de selskaber, der udfører kørslen.

* Som den suverænt største spiller på det danske jernbanenet har DSB en række kontrakter med staten, som varetages af Transportministeriet.

* Kontrakterne fastsætter blandt andet omfanget af kørslen og målene for forsinkelser og aflysninger.

* De nuværende kontrakter trådte i kraft 1. januar 2005 og udløber 31. december 2014.

* Kontrakterne udløser hvert år en betaling fra staten.

* I 2013 gav kontrakterne en betaling på 3987 millioner kroner for de danske aktiviteter, svarende til 33 procent af selskabets samlede omsætning. Til sammenligning lagde passagererne 4972 millioner kroner i kort og billetter.

* Der har været optræk til forhandlinger om nye kontrakter gennem det meste af et år, men der er endnu ikke indkaldt til politiske drøftelser af sagen.

* I august offentliggjorde DSB sin materielstrategi som et oplæg til forhandlingerne.

* Her vurderede selskabet, at der skulle investeres mellem 20 og 22 milliarder kroner plus risikotillæg i nye tog for at realisere den politiske målsætning om en fordobling af passagertallet på jernbanen fra 2009 til 2030.

* Planen for anskaffelse af nye tog ventes at indgå i de kommende forhandlinger.

* Et andet emne ventes at blive øget udlicitering af jernbanestrækninger, som transportminister Magnus Heunicke (S) flere gange har udtrykt ønske om. Et ønske han deler med blandt andet Venstre.

Kilde: DSB, m.fl.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.