Få løn mens du læser til lærer
I dag er der ansøgningsfrist på en ny form for læreruddannelse.
Det er forventingen, at den skolebaserede læreruddannelse især vil tiltrække modne studerende.
Det er forventingen, at den skolebaserede læreruddannelse især vil tiltrække modne studerende. Foto: SCANPIX arkiv


 Tag din uddannelse til skolelærer - mens du tjener penge ved at undervise i folkeskolen.

University College Sjælland er igang med at udvikle en ny form for læreruddannelse, der skal afhjælpe manglen på lærere. Det problem er særligt udtalt i mange yderområder af Danmark, hvor lærerseminarierne er nedlagt. I Region Sjælland mærker Nordvestsjælland manglen på lærere i folkeskolen, efter at Holbæk Seminarium blev nedlagt. Det skriver DR Sjælland.

Rektor for University College Sjælland, Camilla Vang erkender, at nedlæggelsen af seminarierne i Haslev og Holbæk har udløst lærermangel, selvom de to tilbageværende seminarier i Roskilde og Vordingborg optager flere studerende:

- Vi føler et medansvar og lægger nu op til en samarbejdsmodel, hvor kommuner kan ansætte en lærerstuderende, der kan undervise og få løn, mens han eller hun læser til lærer. Undervisningen på seminariet kan både være hvor den lærerstuderende er tilstede eller tilrettelægges som e-læring.

Rektor Camilla Vang forventer, at den skolebaserede læreruddannelse vil tiltrække især modne studerende, der har forsørgerforpligtelser:

- Jeg håber, kommunerne er med på at ansætte de lærerstuderende, mens de læser på seminariet. Det skal selvfølgelig være på nedsat tid og tilsvarende løn, men jeg tror det kan betyde, at mange nye lærere føler tilknytning til en skole, som de så fortsætter på, når de har fået læreruddannelsen, siger hun til DR Sjælland,

I dag klokken 12 slutter ansøgningsfristen til optagelse på seminarierne i Roskilde og Vordingborg, der er de eneste steder i Region Sjælland, der uddanner skolelærere. Rektor Camilla Vang forventer, at ansøgertallet stiger med 10 pct.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.