Få det bedste ud af MUS-samtalen
Det kan være svært at overskue, hvad den årlige MUS-samtale egentlig går ud på. Her er en guide til at få mest ud af den.
Det er vigtigt, at samtalen handler om din udvikling og ikke alle mulige andre ting, mener en rekrutteringschef.
Det er vigtigt, at samtalen handler om din udvikling og ikke alle mulige andre ting, mener en rekrutteringschef. Foto: /free


Medarbejderudviklingssamtale.

Det meget mundrette ord dækker over en årlig eller måske halvårlig samtale med din leder. Mange føler, at de skal måles og vejes ved den vurdering, der ligger i samtalen, men faktisk kan man tage sagen i egen hånd og bruge samtalen til at skabe øget fokus på det, man selv gerne vil på jobbet.

Det forklarer Heidi Lisette Bille, der er arbejdsmiljøkonsulent ved HK Privat.

- I en MUS skal man holde fokus på udvikling. Det kan både være en faglig og en personlig vurdering af, hvad man har brug for af efteruddannelse og træning, fortæller hun til Ritzau Fokus.

I en stikprøve blandt 1368 medlemmer i HK Privat viste det sig sidste år, at 48 procent ikke diskuterede efteruddannelse til deres MUS, og det ærgrer Heidi Lisette Bille.

- En MUS er en oplagt mulighed for at diskutere, hvilke former for efteruddannelse og kompetenceudvikling, der kan sikre, at man bliver ved med at være et aktiv for virksomheden. Ofte ved medarbejderen selv, hvad de er gode til, og hvor de har brug for mere uddannelse, forklarer hun.

Det er oplagt at tage fat i, hvilke af virksomhedens nuværende og kommende opgaver, man især ønsker at tage del i, og hvordan man bliver den bedste kandidat til dette. Den ansatte kan nemmere pejle mod de opgaver, man helst vil løse, hvis man har tænkt over disse ting, inden samtalen finder sted.

Andre emner er dog mindre oplagte til en MUS-samtale, lyder det fra administrerende direktør i rekrutteringsfirmaet Hartmanns, Anne-Mette Ravn:

- I min optik skal samtalen fokusere på, hvor man er lige nu, og hvor man ser sig selv på sigt. Det er ikke en chance for en årlig storvask, hvor man kan komme af med brok og skuffelser. Den slags skal tages løbende på arbejdet, så medarbejderen kan være i centrum i samtalen, fortæller hun.

Men det er ikke nok kun at sætte ord på medarbejdernes udvikling den ene gang om året, slår Anne-Mette Ravn også fast. Hun anbefaler, at man følger op på MUS'en flere gange i løbet af året, lige som man gør med alle andre projekter i en virksomhed.

- Det går stærkt ude i organisationerne, og meget kan ændre sig på et år, så ens mål kan forældes på den tid. Og man skal da have tid til at følge op på medarbejdernes kompetencer, de er jo den vigtigste ressource, slår Ravn fast.

Både Hartmanns og HK Privat anbefaler, at man udstikker tydelige rammer for samtalen, før man mødes for på den måde at sikre, at begge parter får det optimale udbytte.

Fakta: Sådan skal du bruge din MUS:

- Forbered dig inden; hvad vil du gerne blive bedre til, hvilke opgaver ser du sig selv løse i fremtiden

- Du må godt præge dagsordenen. Hvis der er noget, du gerne vil tale om, så bring det på bane i stedet for at vente på, at din leder tager emnet op.

- Benyt lejligheden til at fremlægge nye idéer. Hvis du har forslag til, hvordan dit eller dit teams arbejde kan gribes an på en anderledes måde, er MUS en god mulighed for at bringe dem på banen.

- Sæt klare rammer for samtalen med din leder, så MUS ikke kommer til at handle om samarbejdsvanskeligheder, løn eller andre emner, der ikke har noget med din udvikling på arbejdspladsen at gøre. Skal i tale løn, så gør det i et afgrænset tidsrum, så det ikke blander sig i resten af samtalen.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.