F-16-fly styrtede i Vesterhavet efter eksplosion i dæk
Et sprængt dæk var skyld i, at et F-16-fly havarerede i havet ved Rømø i oktober 2015, konkluderer rapport.
I slutningen af oktober sidste år styrtede et F-16-fly i Vesterhavet. Piloten skød sig ud ved hjælp af et katapultsæde inden styrtet.
I slutningen af oktober sidste år styrtede et F-16-fly i Vesterhavet. Piloten skød sig ud ved hjælp af et katapultsæde inden styrtet. Foto: -/AP


Da et F-16-fly styrtede i Vesterhavet 27. oktober sidste år, skyldtes det et ødelagt dæk.

Dækket eksploderede ved flyets take-off, og eksplosionen forårsagede så store følgeskader, at flyet ikke kunne lande sikkert igen.

Det fremgår af en netop offentliggjort havarirapport.

Piloten blev opmærksom på, at der var problemer med landingsstellet efter kort tid i luften. Han besluttede derfor at skyde sig ud ved hjælp af et katapultsæde.

Piloten landede med faldskærm i vandet og slap med mindre skader i ansigtet. Efter pilotens exit styrtede flyet i havet klokken 15:22 cirka 20 kilometer nordvest for Rømø.

Det er Flyvehavarikommissionen, der har undersøgt årsagen til flystyrtet.

- Mine medarbejdere har arbejdet hårdt for at undersøge alle vragdele og kortlægge hændelsen nærmest sekund for sekund. Det har ikke været muligt helt nøjagtigt at finde ud af, hvornår skaden på dækket er opstået.

- Det betyder dog ikke, at vi ikke bliver klogere af hændelsen. Vi er nu fremkommet med et antal anbefalinger, som Forsvaret nu kan arbejde videre med, siger formanden for Flyvehavarikommissionen, generalmajor Stig Østergaard Nielsen, i en pressemeddelelse.

Allerede efter take-off blev piloten kontaktet af flyvestationens kontroltårn. Der var problemer med landingsstellet, og der kom røg fra flyet, lød beskeden.

Ifølge havarirapporten eksploderede flyets venstre dæk, da flyet accelererede. Helt nøjagtigt skete det, da F-16-flyet havde nået en hastighed på 204 kilometer i timen.

Dæksprængningen var forårsaget af, at dækket var nedslidt.

Stellet og motoren var blevet tjekket efter alle forskrifter forud for flyvningen. Desuden havde piloten været gennem de obligatoriske lægetjek, fremgår det af rapporten.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.