Eurovision: Snød selskab med turisttal?
Hotellernes forening afviser analyse fra Wonderful Copenhagen om Eurovision-showets turisteffekt.
De besøgende turister ved Eurovision i København bidrog ikke med massiv stigning i hotelovernatninger, som Wonderful Copenhagen ellers har oplyst. Arkivfoto
De besøgende turister ved Eurovision i København bidrog ikke med massiv stigning i hotelovernatninger, som Wonderful Copenhagen ellers har oplyst. Arkivfoto Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


Wonderful Copenhagen, der arrangerede Eurovision med DR, bliver nu beskyldt for at have overdrevet, hvor mange turister showet trak til København, skriver metroxpress.

Efter showet sendte turistselskabet en analyse ud om, at Eurovision gav en turismeomsætning på 127 millioner kroner og 68.000 ekstra hotelovernatninger.

Men nu viser tal for hotellernes brancheforening Horesta, at der kun var lidt over 3000 ekstra hotelovernatninger i uge 19, hvor showene fandt sted.

- Det var 7,6 procent højere end i de øvrige uger i maj. Hvor mange, som var her på grund af Eurovision, er svært at sige. Folk er her jo også på grund af andre ting end Eurovision, siger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta, til metroxpress.

Ifølge hotellerne var der langt fra udsolgt i Eurovision-ugen, hvor der var 42.000 hotelovernatninger mod 39.000 i andre uger i maj.

De Radikale kræver nu en redegørelse, og De Konservative i København kalder det "stærkt vildledende".

- Det her tyder på, at turistselskabet har brugt voldsomt pumpede tal. Det er stærkt kritisabelt, at de har vildledt offentligheden og har ført folk bag lyset, for at få det til at se ud som om, at der er kommet mange turister til byen, siger Rasmus Jarlov (K).

I en mail til metroxpress oplyser Wonderful Copenhagen, at organisationen i august nedjusterede tallet for, hvor mange hotelovernatninger Eurovision-gæster havde i København fra 68.000 til 51.000. Tallet bygger på interview med 1585 publikummer.

Derudover har turistselskabet ingen kommentarer til, hvorfor der er så stor forskel på deres tal og det reelle antal hotelovernatninger.

Heller ikke flere store turistattraktioner i København som Tivoli, Den Blå Planet, Det Kongelige Teater og Statens Museum for Kunst har oplevet øget omsætning i forbindelse med Eurovision.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.