En konvoj af tunge lastbiler fra syv EU-lande rullede onsdag ind i Bruxelles i protest mod EU-regler, der fritager deres selvstændige kolleger fra arbejdstidsreglerne.
Europæiske transportfirmaer indgår nemlig i stigende grad i proforma-aftaler med de "selvstændige" chauffører, som ikke reelt er selvstændige.
I dag har en tredjedel af EU's lastvognschauffører status som selvstændige og kan i princippet køre i op til 86 timer om ugen til dumpingpriser.
Billig arbejdskraft
Chaufførerne er nemlig ikke underlagt de arbejdstidsregler, som ansatte chauffører er underlagt.
"Det udnytter arbejdsgiverne i stigende til at skaffe sig billig arbejdskraft," forklarer EU-parlamentsmedlem Emilie Turunen fra SF.
Hun sidder i EU-Parlamentets Beskæftigelsesudvalg, som onsdag formiddag nedstemte et forslag fra EU-kommissionen om at undtage de selvstændige chauffører permanent fra reglerne.
Flere 'falske' selvstændige
"Der har været en stigning i falske selvstændige. Folk, der er i ansættelsesforhold, men som på papiret er selvstændige. Det er jeg bange for, at vi vil se stige endnu mere. Det er konkurrenceforvridende, og så er det farligt for trafiksikkerheden, at de kan køre rundt i op til 86 timer om ugen," siger Emilie Turunen.
Hvis transportsektoren i EU får lov til at fortsætte uden regler for alle chaufførerne, så risikerer den danske transportbranche at blive undermineret, mener hun.
Er også i Danmark
Men de falske selvstændige chauffører findes allerede i Danmark, lyder det fra vognmændenes fagforening, 3F. Her har man dog ikke konkrete tal på problemets omfang.
"De findes også i Danmark. Og det breder sig mere og mere. Det har ikke mindst med den økonomiske krise at gøre. Når man som virksomhed ikke kan få det til at løbe rundt, så skiber man sine biler af og hyrer i stedet chauffører, der ikke ved, hvad de går ind til," fortæller næstformand i 3F Transportgruppen, Jørgen Aarestrup Jensen, der også er vicepræsident i European Transport Workers Federation.
Det passer ikke, lyder det fra arbejdsgivernes brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL).
Nej, det er ikke!
De danske myndigheders kontrol er så effektiv, at falske selvstændige ville blive fanget, siger DTL's EU-chef og lobbyist i Bruxelles, Søren Hyldstrup Larsen.
"Vi mener ikke, at de findes i Danmark, for vi har både skattelovgivning og social kontrol, der gør, at du ikke kan drive en virksomhed på falske forudsætninger. Hvis man prøver på det, så bliver man fanget," siger han.
Det smadrer danske vognmænd
Han frygter, at fælles arbejdstidsregler for chaufførerne vil smadre de selvstændige vognmænds forretning. Samtidig betyder det, at de danske myndigheder skal være "big brother".
"Så skal der ansættes flere tusinde til at rende og kontrollere vognmændene hele tiden. Og det vil betyde, at vognmændene ikke kan udvikle deres virksomhed til at blive større og ansætte flere. I sidste ende kan de blive tvunget til at dreje nøglen om," siger Søren Hyldstrup Larsen.
EU-parlamentet skal stemme om Beskæftigelsesudvalgets forslag til maj.
Falske selvstændige chauffører:
- Er en chauffør, der starter egen virksomhed op, men som kun har en eneste kunde, som han eller hun er afhængig af. Kunden er bestemmende for, hvor meget han kører, og hvad prisen er. Det kan typisk være større virksomheder, der outsourcer opgaverne, tilbyder chaufføren et kursus, ansætter chaufføren og dikterer priser og arbejdstiden.