EU-Parlamentet vil undersøge Volkswagen-skandale
Et udvalg under Europaparlamentet skal undersøge tilsynet med bilindustrien efter Volkswagen-skandalen.
Volkswagen blev i september ramt af skandalen omkring svindel med test af udslip af drivhusgasser. Nu vil Europa-Parlamentet undersøge snyderiet.
Volkswagen blev i september ramt af skandalen omkring svindel med test af udslip af drivhusgasser. Nu vil Europa-Parlamentet undersøge snyderiet. Foto: AP Photo/Michael Sohn/AP


Europaparlamentet vil nedsætte et særligt udvalg, der skal undersøge Volkswagen-skandalen og afgøre, om det lovpligtige tilsyn med bilindustrien har været for slapt.

Parlamentsmedlemmerne skal stemme om spørgsmålet torsdag, omend det ifølge lovgivere blot er en formalitet, eftersom lederne af de forskellige politiske grupper allerede onsdag har besluttet at oprette udvalget. Det skriver Reuters.

Undersøgelsen kan vare i op til et år og skal efterprøve påstande om overtrædelser af EU-retten og påståede "fejl og forsømmelser" i anvendelse af loven.

Omkring 45 medlemmer af Europaparlamentet skal sidde med i udvalget.

- For mig har spørgsmålet om dieselbilerne to dimensioner, siger Claude Turmes fra Luxembourg og medlem af De Grønne/Den Europæiske Fri Alliance.

- For det første handler det om private virksomheder, der står bag det største industrielle bedrag nogensinde.

- Og for det andet handler det om offentlige myndigheder i medlemsstaterne samt på EU-niveau, der ikke har grebet ind trods relevante oplysninger, fortsætter han.

Den tyske bilgigant Volkswagen har ved hjælp af software snydt med dieselbilers udslip af CO2.

I september indrømmede Volkswagen, at selskabet havde fusket med sine biler i USA for at leve op til kravene om udledning af drivhusgassen NOx. Via snydesoftware ændrede bilerne opførsel under test og udledte mindre NOx end ved normal kørsel.

Snyderiet omhandlede 11 millioner biler.

Skandalen kostede Volkswagens administrerende direktør jobbet, ligesom ni ledere er blevet suspenderet.

Efter snyderiet med NOx-udledningen kom det i november frem, at der også kunne være "uoverensstemmelser" i udledningen af CO2 fra biler. Det bragte skandalen til Europa og benzinbiler.

I sidste uge oplyste selskabet, at det er færre end 40.000 benzinbiler i Europa, som ikke overholder kravene til CO2.

/ritzau/Reuters

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.