Af Anders Hjelholt
SE ALLE BLOGINDLÆG
EU-nej: Danskerne vil ikke være 'En Del af Noget Større'

FOR GODT ET ÅR siden lancerede DBU kampagnen 'En Del af Noget Større'.

En kampagne sat i verden for at fortælle, at fodbold er en del af et større dansk fællesskab – og at dansk fodbold ønsker at bidrage til samfundet.

For at blive i DBU-jargonen kan man sige, at der går en rød tråd fra DBU til EU. Begge organisationer oplever faldende folkelig opbakning, opleves som bureaukratiske og rigide og under Morten Olsen-tiden havde de endda begge hovedsæde i Belgien. Men mens DBU er klar over, at det halter med organisationens image og har handlet på det, forholder det sig anderledes med ja-partierne og deres forhold til EU.

EU's image lider – den diagnose er man med på. Men om man skal rette op eller rakke yderligere ned står lige nu hen i det uvisse.

UMIDDELBART ER DET svært at forestille sig, ja-partierne lancere en storstilet kampagne om Danmark som en del af et større europæisk fællesskab. Et fællesskab udfordret af en flygtningekrise, en økonomisk krise og en klimakrise, og hvor Danmark som ressourcestærkt foregangsland ønsker at tage sin del af ansvaret. ”Umiddelbart svært at forestille sig” skal her læses som: det kommer aldrig til at ske.

Tværtimod er det nej-siden, der har erobret den fortælling – vel og mærke som en skræmmehistorie. At blive ”En Del af Noget Større” i EU-sammenhæng er den mest mobiliserende kraft for at trække danskerne ned i valglokalet for at stemme nej.

Det efterlader ja-siden et forfærdeligt svært sted. Hvis man fortsætter med at tale EU ned i et sort hul, bliver det svært på lang sigt at forklare, hvorfor man overhovedet skal være med i fællesskabet. Hvis man på den anden side fremstår for begejstret for projektet, bliver man sat i bås med professor Marlene Wind og sandsynligvis knockoutet ved alle fremtidige EU-valg.

Svaret bliver nok et sammenkog. EU er godt, men så godt er det heller ikke. Nuanceret og afbalanceret men det hjælper næppe EU’s image eller muligheden for at vinde fremtidige valg.

Om Anders Hjelholt

Lobbyist for British American Tobacco (Prince, King's, Cecil, Viking, LA m.fl.). Socialdemokrat og tidligere spindoktor for daværende forsvarsminister Nicolai Wammen (S). Har desuden arbejdet for Socialdemokraterne på Christiansborg og i Europa-Parlamentet. Forsøger at komme spadestikket dybere i den daglige debat, hvor det er let at fare vild i Bermudatrekanten mellem erhvervsstof, spin og politik.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.