EU-Kommissionen vil af med dyr e-handel
Det er absurd, at man i det 21. århundrede stadig er digitalt stavnsbundet på internettet, siger EU-kommissær.
Danskere bosat i udlandet skal kunne købe danske bøger på nettet, prisen for leverancen skal ned og gøres mere gennemskuelig, og der skal gøres op med netbutikkers geoblocking, der automatisk omdirigerer købere til lokale sider, så det bliver svært at finde de billigste varer.
Danskere bosat i udlandet skal kunne købe danske bøger på nettet, prisen for leverancen skal ned og gøres mere gennemskuelig, og der skal gøres op med netbutikkers geoblocking, der automatisk omdirigerer købere til lokale sider, så det bliver svært at finde de billigste varer. Foto: colourbox/free


Ligesom man i dag kan rejse rundt i EU uden at vise pas, skal EU-borgere også fremover kunne bevæge sig frit på internettet, uden at det spiller en rolle, om de sidder i Danmark, Tyskland eller på Malta.

Danskere bosat i udlandet skal kunne købe danske bøger på nettet, prisen for leverancen skal ned og gøres mere gennemskuelig, og der skal gøres op med netbutikkers geoblocking, der automatisk omdirigerer købere til lokale sider, så det bliver svært at finde de billigste varer.

Det mener EU-Kommissionen, der lægger op til et omfattende opgør med internettets digitale grænser i Europa.

- Det er flere år siden, vi åbnede Europas grænser. Folk er ikke længere adskilt af hegn og mure. Men grænserne findes stadig online, konstaterer EU-Kommissionens næstformand, Andrus Ansip, der har ansvar for det digitale indre marked.

Kommissionen har onsdag haft en bred, orienterende debat om sagen og lægger op til at præsentere konkrete lovforslag 6. maj.

Kommissær Ansip peger blandt andet på, at det i dag koster 200 kroner at få leveret en pakke fra København til Malmø, mens det koster 313 kroner at sende en pakke den modsatte vej.

Han lægger op til indgreb inden for tre områder.

Det handler om at sikre adgang til tjenester og varer via nettet uden hensyn til nationale grænser, om at sikre de rigtige regler og betingelser og om at håndtere de relaterede udfordringer med hensyn til blandt andet færdigheder, databeskyttelse og fælles standarder.

Ifølge Ansip er de europæiske forbrugere ivrige efter at købe ind i andre lande via internettet. Men det er kun syv procent af små og mellemstore virksomheder i EU, der sælger på tværs af de fysiske landegrænser.

- Internettet synes grænseløst. Men i dag støder tingenes internet på nationale grænser. Båndbredde, standarder og systemer skal passe sammen. Men det gør de ikke.

- Vi har endnu ikke et digitalt indre marked i Europa. Forbrugere og virksomheder i Europa er digitalt stavnsbundet. De kan ikke vælge eller bevæge sig frit. Det er absurd i det 21. århundrede, siger kommissær Ansip.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.