EU-Kommissionen efter VW-skandale: Undersøg biler
Der er brug for robuste emissionstest og fuld åbenhed, lyder det fra kommissionen, der opfordrer til biltjek.
EU-Kommissionen vil have fuldt overblik over, hvor mange biler i EU, der er udstyret med den omstridte snydesoftware.
EU-Kommissionen vil have fuldt overblik over, hvor mange biler i EU, der er udstyret med den omstridte snydesoftware. Foto: Michael Probst/AP


Alle 28 EU-medlemslande bør undersøge om biler, der bliver solgt i Europa, lever op til kravene for udledning af giftgasser.

Sådan lyder opfordringen fra EU-Kommissionen torsdag i halen på Volkswagen-skandalen, hvor den tyske bilproducent har snydt med flere millioner bilers udledning.

- Vores opfordring er klar: Nul tolerance over for snyd og en stringent overholdelse af EU-reglerne.

- Vi har brug for fuld åbenhed og robuste emissionstest, siger Elzbieta Bienkowska, der er EU-kommissær for blandt andet det indre marked og industri, i en pressemeddelelse.

De nationale myndigheder i medlemslandene skal udføre de nødvendige undersøgelser og rapportere tilbage til kommissionen, lyder det i pressemeddelelsen.

Det kom frem i sidste uge, at 11 millioner Volkswagen-dieselbiler verden over er udstyret med en software, der kan få bilerne til at fremstå mere miljøvenlige, end de egentlig er.

Softwaren skal skjule mængden af de to stoffer kvælstofdioxid (NO2) og kvælstofoxid (NO) - såkaldte NOx-gasser. Bilernes reelle udledning af de giftige gasser er på den måde blevet skjult under test.

Den øverste chef for Volkswagen, Martin Winterkorn, trådte onsdag tilbage på grund af skandalen.

EU-Kommissionen vil have fuldt overblik over, hvor mange biler i EU, der er udstyret med den omstridte snydesoftware.

Både Storbritannien og Frankrig har ifølge nyhedsbureauet AFP varslet, at de vil igangsætte undersøgelser af bilindustrien.

Det samme har Tyskland sagt. I samme omgang fortalte den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, ifølge nyhedsbureauet Reuters, at Volkswagen har indrømmet, at det europæiske marked også er berørt af skandalen.

Det er EU-Kommissionen, der sætter grænseværdierne for, hvor meget forurening biler i EU må udlede.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.