EU halter med at nå mål om at halvere trafikdrab i 2020
Det er ikke alle, der kører bil, når de kører bil. Derfor stagnerer dødstallet på europæiske veje, mener EU.
26.000 mennesker blev sidste år dræbt på vejene i de 28 EU-lande, mens 135.000 blev alvorligt kvæstet. I Danmark blev der dræbt 167 i trafikken.
26.000 mennesker blev sidste år dræbt på vejene i de 28 EU-lande, mens 135.000 blev alvorligt kvæstet. I Danmark blev der dræbt 167 i trafikken. Foto: /Polfoto


26.000 mennesker blev sidste år dræbt på vejene i de 28 EU-lande, mens 135.000 blev alvorligt kvæstet.

Det koster samtidig de europæiske lande mindst 100 milliarder euro (750 milliarder kroner) om året i sociale, sundhedsmæssige og materielle omkostninger, viser nye tal, som EU-Kommissionen har offentliggjort torsdag.

Antallet af trafikdrab på de europæiske veje faldt med 43 procent fra 2001 til 2010. Herfra er tallet faldet yderligere 17 procent siden 2010, men det har stort set ligget uændret de seneste tre år.

- Ethvert dødsfald eller enhver alvorlig skade er en for meget, siger EU's transportkommissær, Violeta Bulc.

Hun kalder det "alarmerende", at dødstallet er stagneret efter flere årtier med stadig færre trafikdrab.

EU har et strategisk mål om at halvere antallet af trafikdrab mellem 2010 og 2020, hvilket betyder, at tallet skal ned på omkring 15.000 inden for de kommende år.

- Hvis Europa skal nå sit mål om at halvere dødstallet i 2020, skal der gøres meget mere, siger Violeta Bulc og tilføjer, at forebyggende indsatser er langt billigere end de udgifter, der følger, når skaden først er sket.

Opgjort som dødsrate er der på verdensplan 174 trafikdrab per million indbyggere. i USA er tallet 106 trafikdræbte per en million indbyggere.

I EU var der 51,5 trafikdræbte per en million indbyggere i 2015, og dermed er de europæiske veje - trods det stagnerede dødstal - de sikreste i verden.

Der blev dræbt 167 i trafikken på de danske veje sidste år, og det svarer til et dødstal på 30 for hver million indbyggere.

Det er det femtelaveste antal i EU efter Malta med 26, Sverige med 27, Holland med 28 og Storbritannien med 29.

Antallet af trafikdrab målt per en million indbyggere er over de seneste fem år faldet med 35 procent i Danmark, og det er det næststørste fald i EU kun overgået af Grækenland med 36 procent.

Men det er ikke alle, der kører bil, når de kører bil. Mange snakker også i mobiltelefon, og det er ifølge EU-Kommissionen en af hovedårsagerne til, at dødstallet i trafikken ikke fortsætter med at falde.

En anden årsag er flere ældre bilister, mildere europæiske vintre og dårlig vedligeholdelse af veje og køretøjer efter den økonomiske krise, mener EU-Kommissionen.

55 procent af alle trafikdrab i EU sker på landet, 38 procent i byerne og syv procent på motorvejene.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.