EU-dom fastslår forsinkede flypassagerers rettigheder
Uforudsete tekniske fejl på et ellers vedligeholdt fly giver passagerer ret til kompensation ved forsinkelser
En ny EU-dom fastslår flypassagernes rettigheder, efter at en hollandsk flypassagerer blev nægtet kompensation af KLM trods 29 timers forsinkelse. På billedet letter et Ryanair-fly.
En ny EU-dom fastslår flypassagernes rettigheder, efter at en hollandsk flypassagerer blev nægtet kompensation af KLM trods 29 timers forsinkelse. På billedet letter et Ryanair-fly. Foto: KAVALENKAU PAVEL/free


Flypassagerer har ret til kompensation for forsinkelser og aflysninger, hvis de kommer senere frem til deres mål på grund af enhver uforudset teknisk fejl på flyet.

Kun skjulte konstruktionsfejl, der påvirker flysikkerheden, og decideret sabotage eller terror mod et fly fritager flyselskaberne for at betale kompensation til forsinkede og strandede flypassagerer.

Det har EU-Domstolen torsdag afgjort i en sag om en hollandsk flypassager, der i 2009 blev 29 timer forsinket på en flyvning fra Quito i Ecuador til Amsterdam.

Flyselskabet KLM afviste efterfølgende at give hollænderen kompensation, fordi det efter flyselskabets mening var "en uforudset teknisk fejl" på et ellers vedligeholdt fly, der var årsag til forsinkelsen.

Men den går ikke, fastslår EU-Domstolen i sin dom, der ligger meget tæt på en tidligere afgørelse fra 2008.

I den nye dom har domstolen præciseret, at retten til kompensation ikke blot gælder ved tekniske fejl på et fly, men også ved uforudsete tekniske fejl.

Hollænderen blev nægtet kompensation, fordi flyet ifølge KLM blev forsinket på grund af "usædvanlige omstændigheder", nemlig både en teknisk fejl i brændstofpumpen og på den hydromekaniske enhed.

Ingen af de defekte dele havde overskredet deres gennemsnitlige levealder, og fabrikanten havde heller ikke advaret om, at der kunne opstå fejl på delene.

De nye reservedele måtte flyves fra Amsterdam til Sydamerika, hvor de blev monteret inden afgang.

Direktør Peter Fugmann, der driver selskabet Flyforsinkelse.dk og er specialiseret i at inddrive kompensationer fra flyselskaberne, siger, at den nye EU-dom får stor betydning for de 450.000 passagerer, der hvert år bliver forsinkede i Danmark.

- Det er en kæmpe sejr for alle flypassagerer i Europa, siger Peter Fugmann, der mener, at dommen én gang for alle sætter rammerne for, hvornår flypassagerer er berettiget til kompensation.

Flypassagerer, der bliver afvist, får deres afgang aflyst eller ankommer mere end tre timer forsinket til målet, kan få en erstatning på mellem 250 og 600 euro (mellem 1875 og 4500 kroner) afhængig af flyveturens længde.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.