Et år efter: Vi bliver bedre og bedre til digital post
Siden januar er der sendt 63,3 millioner digitale breve til landets borgere. Men ikke alle breve bliver åbnet.
De unge i Danmark er klart den gruppe, der er dårligst til at tjekke deres digitale post. Men generelt går det godt, viser nye tal et år efter indførelsen.
De unge i Danmark er klart den gruppe, der er dårligst til at tjekke deres digitale post. Men generelt går det godt, viser nye tal et år efter indførelsen. Foto: MAGNUS HOLM/POLFOTO


Efter en række startvanskeligheder tyder det på, at den digitale post i højere grad er ved at finde fodfæste som en fast del af danskernes hverdag.

I hvert fald er 89 procent af alle danskere over 15 år nu tilmeldt digital post, og antallet af sendte breve er steget væsentligt sammenlignet med i 2013 og 2014.

Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse i forbindelse med etåret for Digital Post.

- Overgangen til Digital Post har været en stor omstillingsproces, som har involveret mange aktører over hele landet, lyder det fra Louise Kampmann, der er kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.

- At det er lykkedes at få enderne til at nå sammen, og få så mange danskere med på den digitale vogn, skyldes et stort benarbejde fra både myndigheder og frivillige organisationer.

Også hos Danske Regioner er der umiddelbart begejstring at spore, og konsulent Aleksander Bjerrum oplyser, at man "oplever stor tilfredshed og tryghed" med den digitale post i forbindelse med indkaldelse til behandling på landets sygehuse.

Men der findes også stadig udfordringer med systemet, siger han.

- Der er stadig borgere, som ikke får logget ind og tjekket deres digitale post - det betyder, at vi risikerer, at de udebliver fra aftalen på sygehuset.

Tal fra Digitaliseringsstyrelsen viser da også, at det ikke er alle, der får tjekket deres digitale post. Særligt landets 15-17-årige forsømmer at tjekke posten, og hver fjerde har således ikke åbnet sin digitale post de seneste seks måneder.

Jesper Bull Berger, der forsker i brugerdreven it-innovation på Roskilde Universitet, RUC, kritiserer i den forbindelse den digitale posts manglende tilstedeværelse på medier som Facebook, hvor mange unge får deres nyheder.

- En af de helt store barrierer er helt klart den manglende integration med de unges kanaler. Det opleves bøvlet, at man skal sætte sig ned med et kort for at logge ind, og derfor får de unge det ikke gjort, siger han.

I alt har 4,2 procent af danskerne ikke åbnet modtaget post de seneste seks måneder.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.