Ernæringsekspert: Her er seks klassiske slankekursbrølere
Personlig træner og kostvejleder Sara Jin Smidt er gennem tiden stødt på mange fejl, når det gælder slankekure. Her guider hun til 6 klassiske slankekursbrølere.
Falder du også i gang på gang, når du vil slanke dig - Se her, hvorfor du måske gør det. 
Falder du også i gang på gang, når du vil slanke dig - Se her, hvorfor du måske gør det.  FOTO: Scanpix


Har du nogensinde været på slankekur? Så har du sandsynligvis også oplevet at tage det hele på igen efterfølgende. Du er i hvert fald ikke alene, hvis dette er en oplevelse, du kan sætte flueben ved.

I følge Sara Jin Smidt, der er personlig træner og sundhedsblogger på Healthyskinnybitch.dk, er det faktisk hele 90 % af alle dem, der har tabt sig ved en slankekur, som tager på igen.

Men hvorfor er det lige, at det sker?

Få opskriften: Sunde snickerskugler, der smager himmelsk

Sara Jin Smidt giver dig her seks bud på nogle klassiske slankekursbrølere, som hun gennem sin tid som personlig træner og kostvejleder har set igen og igen:

1. Effektivt, men uholdbart

Der findes rigtig mange slankekure, der ’virker’. Hvis det primære formål er vægttab, så virker alle de slankekure, hvor du spiser mindre, end du forbrænder jo teknisk set. Dette er dog ikke ensbetydende med, at det er en sund slankekur, og det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at man får dækket sit minimums behov for mikro- og makronæringsstoffer (vitaminer, mineraler, fedt, kulhydrat, protein).

Dine spisevaner bliver ikke ændret af at spise hverken pulver, suppe, juice eller bøffer til morgenmad i nogle uger. Man opnår vægttab – JA! Men man får ikke ændret sine spisemønstre, hvilket betyder, at de fleste vender tilbage til deres gamle spisevaner, som jo er grunden til, at de tog på til at starte med, og derfor også vil tage på igen.

Ønsker man sig et varigt vægttab, så skal man ændre på den måde man spiser til hverdag.

Det skal du lytte til, når du løber: Få guiden på ELLE.dk

2. Det bedste af det hele

Mange begår den fejl, at de tager små elementer fra forskellige slankekure eller kosttyper og blander dem sammen. Så sidder man pludselig med en blanding raw-kage, nupobar med chokolade, palæo pizza og hjemmelavet øko-juice med kokosolie. Således kommer man til at tage det bedste af det hele, og får rodet rundt i energisammensætningen, blandet principperne sammen og ender ud med sin egen kalorieholdige kur, der er et miskmask af det hele.

3. Sulten i seng

En anden klassisk fejl er, at folk ofte sulter sig selv, når de gerne vil tabe sig. De går ofte i mange timer uden at spise noget, og bliver til sidst så sultne, at de enten går amok i supermarkedet (og/eller på deres nærmeste omgivelser), hvilket ofte resulterer i, at de spiser noget hurtigt og usundt junkfood, fordi de simpelthen ikke længere kan styre deres sult.

4. De små farlige måltider

I tråd med ovenstående er der også mange, der springer måltider over og i stedet snacker små umiddelbart “uskyldige” mellemmåltider i stedet. Det kunne fx. være 100 g. nødder eller et stykke frugt, en avokado og en skefuld peaunutbutter. Og der er for så vidt ikke nogle af disse ting, der er usunde, men selvom nødder indeholder gode fedtstoffer, og frugt indholder vitaminer og fibre, så vil en større mængde stadig være kalorieholdig. Der er fx lige så mange kalorier i nødder, som der er i chips. Nødder indeholder selvfølgelig sundere fedtstoffer end chips, men har til gengæld også en højere massefylde, hvorfor man hurtigt kommer til at spise 100 g. (svarende til ca. 600 kcal) uden egentlig at blive rigtig mæt.

5. For ensformigt

Alt for mange kommer til at spise for ensformigt, når de gerne vil tabe sig. Så har de en uge, hvor de kun spiser dampet broccoli, udkogt kylling og selleristicks, og det går måske meget godt til at starte med og kiloene rasler af, men det resulterer ofte i disse to ting: Dels at de hurtigt giver op igen, fordi man simpelthen bliver for træt af at spise det samme. Men den anden ting er også, at de fleste ender med slet ikke at få dækket deres mikro- og makronæringsstofsbehov, fordi de simpelthen spiser for ensformigt og glemmer at variere deres mad.

6. Alt eller intet – et klassisk nytårsforsæt

Der er én grund til, at januar er Fitness-branchens højsæson = NYTÅRSFORSÆT!

Et nyt år, ny start og et nyt liv. Jeg synes jo egentlig ikke, at der er noget galt med at ville ændre sin livsstil til det bedre, men det er mere måden, det bliver gjort på, som jeg tror, er årsagen til, at der 3 uger inde i januar lige pludselig ikke længere er kø til løbebåndene. Jeg tror grundlæggende, at der er to årsager til dette: Dels at folk vil ændre ALLE ting på én gang, og dels at de falder helt af første gang, de falder i.

Lad os starte med ændringerne. Folk vil ofte gerne både begynde at træne og spise sundt samtidig. Forståeligt nok, da det klart giver de bedste resultater, og det ene kan sagtens være en motiverende faktor for det andet. Dog er det sjældent særligt holdbart at gå fra en relativt inaktiv livsstil til at træne 4 gange om ugen og i øvrigt leve af iceberg og kildevand.

Omlægger du din livsstil til det bedre, så vil du falde i, og du vil falde i mange gange! Det gør vi allesammen: Jeg gør det, din veninde gør det - ja selv den helligste økologiske sundhedsguru falder i fra tid til anden, og det er okay! Det gælder bare om, at komme tilbage på hesten igen. Så falder du i søndag aften, og drukner din krop i pizza med ekstra ost og marabou med daim, så lad være med at opgive det hele. Stå op næste morgen, spis en god morgenmad og forsæt som du gjorde, før du faldt i - så skal det nok gå alt sammen!

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.