Erhvervslivet vil have it på skoleskemaet
Der er stort behov for it-specialister, derfor skal folkeskoleelever lære at programmere, siger erhvervslivet.
Danske folkeskoleelever skal lære at programmere, lyder det fra erhvervslivet.
Danske folkeskoleelever skal lære at programmere, lyder det fra erhvervslivet. Foto: Colourbox/Free


It-programmering er det 21. århundredes sprog.

Desværre får folkeskoleeleverne ikke nok undervisning i den nye teknologi, og det betyder, at de heller ikke senere bliver interesseret i faget og får lyst til at studere det på universitetet.

Sådan lyder det fra brancheorganisationen IT-branchen, som kalder det et stort problem. Det skriver Berlingske.

Derfor ønsker den, at it bliver et selvstændigt fag i skolen på linje med dansk og matematik, mens blandt andet programmering skal integreres i alle fag.

- Det er et kæmpe problem for væksten i Danmark og den internationale konkurrenceevne, at vi ikke kan få nok til at interessere sig for de job, siger Mette Lundberg, der er direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.

- Ligesom det er nødvendigt at lære grammatikken i dansk og regnereglerne i matematik, er det vigtigt, at alle børn og unge lærer de bagvedliggende regler for it, så de bedre kan forstå og agere i en digital hverdag.

Der er rigtig gode jobmuligheder inden for programmering. Det danske erhvervsliv kan ikke besætte de ledige stillinger. I øjeblikket mangler der 3000 it-specialister i Danmark. Det tal kan fordobles allerede til næste år.

Fra både Dansk Industri og Dansk Erhverv lyder der også en efterspørgsel på IT-undervisning i folkeskolen, skriver avisen.

- Vi er midt i en digital omstilling, og derfor bør det være obligatorisk, at børn i folkeskolen lærer det digitale sprog. Egentligt er det ærgerligt, at det ikke for længst er blevet indført som obligatorisk fag, siger Jens Klarskov, som er administrerende direktør i Dansk Erhverv.

Siden folkeskolereformen har programmering været en del af pensum i folkeskolen, men i et meget lille omfang.

Men mange lærere har ikke kompetencerne, siger formanden for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening, Bjørn Hansen.

- Der er en del lærere, der arbejder med it, og som kan programmere. De skal også nok få det med i deres undervisning, men der er en hel del lærere, som har brug for at blive kompetenceudviklet, siger han til Ritzau.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.