Er du vintertrist? Sådan kommer du i godt humør
Få den kendte læge Jerk W. Langers gode råd til at finde optimismen frem på de grå vinterdage
Mange af os bliver nedtrykte og måske endda deprimerede i den kolde tid. Men tristheden kan forebygges.
Mange af os bliver nedtrykte og måske endda deprimerede i den kolde tid. Men tristheden kan forebygges. SCANPIX arkiv


Den danske vinter er som regel ikke nogen humørbooster, og mange danskere får en vinterdepression, når vejret er mørkt og koldt.

Men du behøver ikke at blive trist, fordi vejret er det. Læge og foredragsholder Jerk W. Langer har flere forslag til, hvordan du undgår at blive påvirket af vintervejret.

- Kom udenfor. Solens fuldspektrede lys er den bedste modgift over for tristhed og lettere depression. Planlæg dine aktiviteter og indkøb således, at de finder sted i dagtimerne, så du får lys i øjnene hver eneste dag. Den kunstige belysning inden for er slet ikke nok, siger han.

Bevæg dig hver dag

Han forklarer også, at fysisk aktivitet er meget vigtigt for at holde humøret oppe. Det kan f.eks. være træning som svømning, løb, holdsport eller andet tre gange om ugen i 45 minutter, hvor pulsen virkelig kommer højt op.

Men det er også de små dagligdagsting, der tæller.

Otte tips til at undgå vinterdepression. Læs mere på søndag.dk

- Prøv på alle måder at tænke bevægelse ind i dagligdagen og bruge din egen krop som motor, f.eks. når du skal til og fra arbejde. Snyd dig til mere aktivitet, hver gang det er muligt: Tag trappen, stil bilen længst væk på supermarkedets p-plads osv., foreslår Jerk W. Langer.

Spis fisk og D-vitamin

I forhold til kosten er det rigtig godt at spise fisk, siger lægen.

- Jeg anbefaler depressive at spise fisk, fordi fiskeolier er så vigtige for hjernens funktioner. 20 pct. af alle hjernens fedtstoffer er fiskeolier, som forbedrer kommunikationen mellem hjernecellerne. Har du svært ved den ægte vare, så snup nogle kapsler fiskeolie hver dag, så du rammer en dosis på 1.800 mg omega-3, som de kaldes, siger Jerk W. Langer.

Lav en lækker minestrone-suppe til at varme dig på i vinterkulden. Få opskriften på Udeoghjemme.dk

Han anbefaler også, at man tager D-vitamin som kosttilskud, da det kan virke godt for humøret.

- 25 mikrogram vitamin D som dagligt tilskud i vintermånederne anbefaler jeg også. Vitaminet udråbes af mange som et mirakelvitamin, men faktisk er en humørløftende effekt ved tristhed noget af det eneste, som virkelig er dokumenteret, bl.a. i norske studier, siger han.

Mia Qvist Scheelsbeck, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.