Er du træt? Så nemt bliver du frisk
Du drømmer om at begrave dig under din dyne og blive der, indtil solen igen titter frem og foråret siger goddag, for du er så uendelig træt. Heldigvis kan det undgås.
Træt af at være træt? Her er et par råd til at undgå det
Træt af at være træt? Her er et par råd til at undgå det Scanpix


Klokken er tidlig morgen og dine øjne nægter at adlyde dig. De vil sove, og det vil du egentlig også helst, men jobbet, dagen og travlheden kalder. Og du er orker ikke, for du er så træt. Og du er så træt af at være træt. Virker det bekendt?

De fleste kører før eller siden så død i vinteren, at alt de drømmer om er chokolade og et tæppe, fortæller fysioterapeut Martin Lund Rasmussen, der har en master i traditionel kinesisk medicin, til ALT for damerne.

LÆS OGSÅ: Sådan sparer du penge i 2015

Men vinteren kan jo ikke fjernes, så hvad er der egentlig at gøre ved det? En del, forklarer Martin Lund Rasmussen – det handler om accept og tilpasning.

Acceptere situationen

Alle mennesker har mindre energi om vinteren, fordi niveauet følger årets gang, forklarer Martin Lund Rasmussen. Han råder dig til ikke at kæmpe imod trætheden, men blot acceptere, at du er mere træt.

LÆS OGSÅ: Mikkel Hansen: rig og fri på markedet

Træk dig lige mere tilbage, imens du venter på foråret. Du skal give dig selv lov til at tage en lur eller sove en time ekstra om natten, forslår eksperten til ALT for damerne. Og husk så samtidig at sove i fuldstændig mørke og få lys, når du er vågen.

Træn mindre

Godt nok skal du sove mere, men du skal faktisk også træne mindre, ifølge Martin Lund Rasmussen. Motion er vigtigt hele året rundt, men der er ingen grund til at træne helt så hårdt om vinteren, fordi kroppen har mindre energi. Og vælg gerne træningsformer, der giver energi i stedet for at dræne, som en god gåtur, yoga eller taichi.

LÆS OGSÅ: Godt tip: Giv ikke din mand en kold skulder

Du kan også kigge lidt nærmere på din kost, hvis du gerne vil af med din træthed. Spis mindre sukker, flere grøntsager, gode proteiner og sørg for ikke at spise for meget om aftenen. Og vælg gerne retter der varmer, så kan kroppen bedre fordøje det. Det kan være grød, suppe og gryderetter samt krydderier som kanel, gurkemeje, hvidløg og ingefær. 

Det er altså små ændringer i hverdagen og en accept af din træthed, der kan give dig lidt mere energi her om vinteren…og en times ekstra søvn og god mad, det er da ikke en dårlig måde at tilbringe resten af vinteren på.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.