Er du ofte træt? Prøv disse tre anderledes råd
Løsningen er ikke nødvendigvis at sove mere.
Er du nødt til at fylde dig med kaffe, kage, slik og cola for at komme igennem eftermiddagen? Eller er du i stedet typen, som er træt om morgenen? Prøv disse anderledes råd.
Er du nødt til at fylde dig med kaffe, kage, slik og cola for at komme igennem eftermiddagen? Eller er du i stedet typen, som er træt om morgenen? Prøv disse anderledes råd. Foto: Scanpix/Modelfoto


Er du meget træt om morgenen, når vækkeuret ringer, selvom du har fået 7 timers søvn? Og kan du ikke holde øjnene åbne foran fjernsynet om aftenen?

Så er det ikke sikkert, det hjælper at tage en middagslur eller sove en time mere om natten. Der kan nemlig være andre grunde til, du føler en konstant træthed.

Læge Tasneem Bhatia forklarer, at første skridt er at føre en dagbog over, hvad du spiser, og hvordan du har det i løbet af dagen.

- I ayurvedisk og kinesisk medicin har alle en individuel energiprofil. For at finde din egen skal du holde en energidagbog i nogle dage, siger Tasneem Bhatia til Prevention.com.

Få energi til hele dagen med det rigtige morgenmåltid: Se hvilket på Søndag.dk.

Hun peger på, at man skal holde øje med følgende mønstre:

Problemer med at komme op om morgenen

Ifølge ayurvedisk medicin ses træthed og problemer med at komme op om morgenen ofte hos personer, der har meget fedt omkring maven. I den vestlige medicin anerkendes det som insulinresistens, hvor bugspytkirtlen øger udskillelsen af insulin i blodet, men det vil ikke bidrage med at lagre sukkeret. Det ses bl.a. som meget fedt omkring maven, overvægt og PCO.

Hvis du indtager hurtige kulhydrater inden sengetid (også alkohol), kan det påvirke dit blodsukker i løbet af natten – det giver nogle morgener et højere blodsukkerniveau. Og det kan få dig til at føle dig træt, selvom du faktisk har sovet godt.

Hvis du er sulten før sengetid, så gå i stedet efter en snack med et højt proteinindhold som f.eks. nødder.

6 hurtige veje til fornyet energi: Læs mere på Femina.dk

Har trang til sukker og koffein om eftermiddagen

Hvis du har svært ved at undvære kage og kaffe om eftermiddagen for at holde de sidste timer på arbejdet, kan det skyldes hormonubalancer, siger Tasneem Bhatia.

Den trang kan du afhjælpe ved at spise en snack på 7 til 10 g protein omkring kl. 14. Det kan eksempelvis være en håndfuld nødder, en lille proteinbar, en portion yoghurt eller lidt frugt.

Et proteinholdigt mellemmåltid mindsker sulten, holder hormonbalancen stabil og giver dig energi, så du kan klare resten af arbejdsdagen uden slik.

Pauser giver energi: Få her gode råd til dejlige pauser der giver energi

Træt kl. 20 om aftenen

Mange føler sig trætte og udkørte efter en lang og hektisk dag og falder derfor i søvn på sofaen kl. 20.

Ifølge kinesisk medicin bliver man meget træt tidligt på aftenen, fordi det er her, de stærkeste følelser viser sig, siger lægen.

Trætheden kommer typisk, efter man har indtaget et stort aftensmåltid med masser af kulhydrater. Tasneem Bhatia råder derfor til, at man omlægger sine måltider. Spis flest kalorier i løbet af dagen og indtag så et let måltid om aftenen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.