Er du forstoppet? Det skal du gøre
Har påskens gode mad sat sig som en forstoppelse? Bare rolig - du kan godt få gang i sagerne igen. Det kræver bare lidt tålmodighed og et par tricks.
Har du fået forstoppelse i din mave? Få et par tricks her til at få maven i gang.
Har du fået forstoppelse i din mave? Få et par tricks her til at få maven i gang. Scanpix


Du bliver oppustet, du har ondt og kan simpelthen ikke komme på WC. Forstoppelse i en kort eller længere periode er meget normalt og mange oplever det efter et par dage med god mad og lidt aktivitet.

LÆS OGSÅ: Advarsel: Pas på din håndtering af æg i påsken

Det er træls og gør ondt, men du skal ikke gå i panik over situationen, siger doktor John Marshall fra McMaster University til Best Health Mag.

- Alt fra mellem tre gange om ugen til tre gange om dagen er normal, siger han om antal gange, du optimalt set skal på toilettet.

LÆS OGSÅ: 6 irriterende steder med hår: Sådan undgår du det

Sådan får du gang i maven

Men hvad gør du, hvis du er helt stoppet lige nu og her?

Det har q.dk kigget nærmere på, og de opridser de her råd:

1. Start din dag med at spise syrnet ymer eller yoghurt og helst uden sukker. Det virker godt mod luft i maven og forstoppelse.

2. Spis små regelmæssige måltider og helst noget, som let kan fordøjes som tomat, salat, agurk, kylling og kalkun.

3. Spis ikke de grove grøntsager som kål, bælgfrugter og tørret frugt.

4. Spis langsomt og tyg din mad.

5. Spis igennem hele dagen og spring ikke måltider over.

6. Drik eventuelt urte-te efter maden.

LÆS OGSÅ: Her er den type venner, du bør droppe

Ændringer på den lange bane

Marisa Battistella, en klinisk farmaceut, fortæller til Best Health Mag, at livsstil ofte er skyld i den slags forstoppelse, som er mere konsekvent, og derfor kan du bedst ændre det ved at lave lidt forandringer i din hverdag.

Det opstår som regel enten på grund af dine kostvaner, fordi du er for inaktiv, fordi du er deprimeret eller stresset, eller fordi du tager medicin. Det sidste kan du nok ikke ændre, men du kan kigge på de andre ting:  

LÆS OGSÅ: Klø på morgensex er sundt

1. Spis flere fibre
2. Sørg for at få daglig motion
3. Husk at drikke vand
4. Find en måde, hvor du kan blive mindre stresset
5. Lav rutiner omkring dine toiletbesøg
6. Vær forberedt, når du rejser – her skal du stadig huske fibre, væske og motion.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.