Flere og flere danske lastbilchauffører presses ud af førerhuset til fordel for langt billigere udenlandske kollegaer.
Ifølge 3F er der siden 2008 forsvundet 8000 chaufførjob herhjemme, og det er en udvikling, der nu har sneget sig ind på de danske EU-parlamentarikeres radar.
Således er både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne på banen med tiltag, der skal bevare lastbiler med danske nummerplader herhjemme.
- Lige nu fosser jobbene ud af landet, og udenlandske chauffører sætter sig mere og mere på kørsel i Danmark. Hvis ikke vi træffer en beslutning om for alvor at ændre tingene, så stopper den udvikling ikke, siger medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokraterne, Ole Christensen.
Medlem af Europa-Parlamentet for Dansk Folkeparti, Morten Messerschmidt, deler holdningen. Han kalder det "helt uholdbart", at især østeuropæiske arbejdstagere kører de danske landeveje tyndt til lønninger, som Danmark ikke kan konkurrere med.
- Derfor har vi brug for nye værnsregler, der sikrer, at EU's cabotageregler ikke bliver sabotageregler, siger han.
Står det til Ole Christensen, skal udenlandske lastbiler maksimalt have lov til at køre ti cabotagekørsler i Danmark inden for tre måneder. Derudover vil han sende udenlandske lastbiler hjem til registreringslandet efter maksimalt syv dage og tre kørsler internt i Danmark. Sidst men ikke mindste skal det koste en øjeblikkelig fratagelse af transporttilladelsen, hvis reglerne bliver overtrådt.
Ifølge Morten Messerschmidt bør Danmark i stedet gøre som Finland. Her er der opsat nummerpladescannere ved grænsen, for at sikre at de krydsende lastbiler overholder reglerne. Derudover må udenlandske chauffører maks køre ti cabotagekørsler om måneden.
- Det er noget, der virker, og det bør vi også have i Danmark, siger Morten Messerschmidt.
Begge kandidater får i aften mulighed for at debattere sine forslag, når vognmandsorganisationen DTL holder vælgermøde med netop cabotage som hovedemne.
"Skal vi liberalisere os fattigere" er aftenens hovedspørgsmål, og svarene skal leveres af SF's formand, og tidligere transportminister, Pia Olsen Dyhr, politisk ordfører for Enhedslisten, Johanne-Schmidt Nielsen, EP-medlemmerne Ole Christensen (S), Morten Messerchmidt (DF), Bendt Bendtsen (K) samt EP-kandidaterne Christina Egelund (LA) og Jess Myrthu (V).
Debatten sendes på TV 2 News i aften fra klokken 19:25 til 21.
Newspaq
Cabotagekørsel er indenrigstransport i et andet land end chaufførens eget. F.eks. en polsk vognmands transport af gods fra Aabenraa til Slagelse.
Udgangspunktet for fællesreglerne, som EU indførte i 2010, er, at en udenlandsk lastbil må køre tre ture i et andet land inden for syv dage efter aflæsning af et internationalt læs.
Vil et udenlandsk firma drive permanent transportvirksomhed i Danmark, skal det ske efter reglerne på det danske arbejdsmarked.