Enlig mor jagter datovarer: Gør det muligt at leve sundt
Det er de unge og dem med lavest indkomst, der er mest flittige til at købe varer, som er tæt på udløbsdatoen, viser undersøgelse.
Mindst fire ud af ti danskere putter de såkaldte datovarer i indkøbskurven mindst én gang om ugen.
Mindst fire ud af ti danskere putter de såkaldte datovarer i indkøbskurven mindst én gang om ugen. Foto: Johan Gadegaard/Scanpix/arkiv


Den 41-årige enlige mor, Gertrud Christensen, har ikke kun stået i køen for langtidsledige, men hun står også ofte i den voksende kø af danskere som jagter fødevarer, der er tæt på sidste salgsdato.

Og det er ikke kun en pakke spegepølse til halv pris eller en liter mælk til et par kroner, hun køber.

Gertrud Christensen fra Odense har nemlig øjnet en mulighed for at spise sundere.

Og det passer hende fint, da hun går op i sin økonomi og aktivt forsøger at bekæmpe madspil.

- Da jeg var langtidsledig gav det os mulighed for at leve mere sundt. Og i dag betyder det, at jeg kan købe endnu flere grøntsager og frisk frugt. Friske grøntsager og frugter er dyre, uanset om du er langtidsledig eller ej, siger Gertrud Christensen til Fyens.dk.

43 procent slår til

En nyere undersøgelse fra Gallup viser, at 43 procent af danskerne køber de nedsatte varer mindst en gang om ugen.

Mest populære er de såkaldte "datovarer" blandt unge og personer med lav indkomst.

Således putter 50 procent af de unge mellem 18-35 år varer fra datovarehylden i indkøbskurven en gang om ugen eller oftere, mens det samme gælder for 41 procent af de 36-59 årige.

Af de 60 år eller ældre er det fire ud af ti, som køber vare, som er tæt på udløbsdatoen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.