Enhedslisten: Minister er en kylling
Regeringen har droppet en reform af bilafgifterne inden valget, har skatteminister Benny Engelbrecht (S) sagt.
Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested, synes at skatteminister Benny Engelbrecht (S) (foto) er en kylling, når regeringen opgiver en reform af bilafgifterne, selvom det står i regeringsgrundlaget.
Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested, synes at skatteminister Benny Engelbrecht (S) (foto) er en kylling, når regeringen opgiver en reform af bilafgifterne, selvom det står i regeringsgrundlaget. Foto: LASSE KOFOD/POLFOTO


Det var lovet i regeringsgrundlaget, men tidligere på ugen udtalte skatteminister Benny Engelbrecht (S), at regeringen opgiver en reform af bilafgifterne inden det kommende folketingsvalg.

Han tror ikke, at der kan laves en bred aftale.

- Det politiske klima omkring bilafgifter tyder ganske klart på, at der ikke er en mulighed for at manøvrere det politisk. Men det er bare heller ikke nogen let opgave, som vi gerne vil løse. Det er bestemt kompliceret, udtalte Engelbrecht til Altinget.

Den udmelding holder ikke, mener Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten.

- Det er for uambitiøst, og det kan han ikke vide på forhånd. Det er han nødt til at afprøve først ved faktisk at komme med et udspil eller gå i forhandlinger om det.

- Måske fornemmer han, at det ikke kan blive en bred aftale, men så må han lave en smallere aftale med dem, som vil være med til det, siger Hyllested til Ritzau og fortsætter:

- Måske mener skatteministeren ikke, at han kan få de borgerlige med på en grøn omlægning, men så må han gøre det med os andre. Efter min mening er der stadig et flertal for at lave en omlægning.

- Det er i bund og grund kyllingeagtigt. Regeringen er bange for at begive sig ud i det her.

Engelbrecht har ifølge Hyllested ikke spurgt Enhedslisten om partiets syn på en reform af bilafgifterne.

Regeringens mål var at lave en grøn og provenuneutral reform af bilafgifterne, hvis formål var at få bilkøberne til i højere grad at vælge de mest miljø- og klimavenlige biler.

Afgifterne skulle i højere grad opkræves ud fra bilens tekniske egenskaber såsom støj og forurening end bilens værdi.

- En omlægning, når den skal være provenuneutral, betyder, at der er nogle andre, som skal betale, og det er det, regeringen er bange for.

- At han end ikke vil forhandle om det, anser jeg som om, at regeringen er bange for vælgerne, siger Hyllested.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.