Folketingspolitikere, ministre, debattører og fagforeningsfolk m.fl valfarter i disse dage til Folkemødet på Bornholm.
Social dumping og lønmodtageres rettigheder er blandt tidens hedeste debatemner. Også på Folkemødet. Men mange af deltagerne lader sig transportere til solskinsøen med flyselskabet DAT - Danish Aviation Transport - som ikke har overenskomst for det flyvende personale.
Læs også: Er de OK? Politikere flyver uden overenskomst
Fagforeningen FPU (Flyvebranchens Personale Union) har i flere år forsøgt at tegne overenskomst for selskabets piloter og stewardesser, men er hidtil blevet afvist, fortæller næstformand Anders Mark Jensen.
"Jeg synes, det er godt, at der nu kommer opmærksomhed omkring den manglende overenskomst," siger han.
"FPU finder det både bekymrende og åbenlyst diskriminerende, at DAT ikke ønsker at tegne en overenskomst for det flyvende personale," siger Anders Mark Jensen på baggrund af de hidtidige erfaringer med DAT.
Fagforeningen har de seneste dage fået en række nye henvendelser fra flyselskabet, der lige op til folkemødet, hvor DAT skal fragte tusindvis af passagerer til Bornholm, har udvist fornyet interesse for dialog med FPU.
"Det er korrekt, at der de seneste dage er udvist en interesse fra DAT's side for at indgå overenskomst. Det kan vi naturligvis kun glæde os over," siger Anders Mark Jensen.
Hovedforbund presser flyselskab
FPU er en del af Serviceforbundet, der er et LO-forbund. LO's næstformand Lizette Risgaard oplyser ligeledes, at der i øjeblikket arbejdes på en overenskomst for det flyvende personale. Meldingen fra hende er, at der er en "god dialog" med DAT.
Derfor sætter hun sig selv til rette i DAT-flyet på vej til Folkemødet. Det sker i klar forventning om, at der umiddelbart efter Folkemødet kommer skred i forhandlingerne.
"Der skal selvfølgelig være overenskomst for alle ansatte i selskabet. Og det har vi en klar forventning om, at der snart kommer. Ellers er det klart, at der kun er én måde at komme til folkemøde på til næste år, og det er med færgen," siger hun.
I det andet store hovedforbund FTF skrev formand Bente Sorgenfrey i søndags på Facebook, at hun ikke vil flyve til Bornholm, fordi DAT ikke har overenskomst. Dog siger hun til Avisen.dk, at det med de igangværende forhandlinger med DAT ifølge hende er i orden at flyve med selskabet.
"Jeg har bare presset lidt på og skrevet til DAT-direktøren, at jeg ikke ville flyve med ham, hvis ikke han tegnede overenskomst," siger hun.
Bente Sorgerfrey mener, at Folkemødet lægger ekstra pres på DAT, men stiller sig tilfreds med, at selskabet har indledt drøftelser med fagforeningen.
Fly-boss: I snupper bare færgen
Efter konkursen af Cimber Sterling i 2012 har DAT overtaget et par af de mindre indenrigsruter i Danmark og er i dag eneste flyforbindelse til Bornholm.
Selskabet har tegnet overenskomst for de ansatte på jorden med HK, 3F og Dansk Metal, men ifølge direktør Jesper Rungholm har det flyvende personale aldrig selv over for ham efterlyst en overenskomst.
"Der er utvivlsomt ansatte, som ønsker en overenskomst, men der er også nogen, som ikke vil. Der er en frygtelig masse principper i fagforeningspolitik, som ikke altid tjener medlemmernes bedste," siger han.
Han bekræfter, at der er dialog med Flyvebranchens Personale Union og vil gerne drøfte muligheden for en overenskomst. Men han lægger ikke skjul på, at hans grundholdning er, at det er der ikke brug for.
"Hvis ikke de vil flyve med os, kan de bare tage færgen. Jeg vil ikke udelukke, at vi har en overenskomst næste år, men som udgangspunkt synes vi ikke, det er nogen god ide," siger Jesper Rungholm.
Det flyvende personales fagforening håber, at DAT-direktøren er til at snakke med, når parterne mødes efter folkemødet.
"Jeg håber, at han har en mere positiv indgangsvinkel, når vi mødes. Det vil være til alles bedste," siger næstformand Anders Mark Jensen.
- Danish Aviation Transport er et lille dansk flyselskab med hovedkvarter i Vamdrup uden for Kolding.
- Udover København-Rønne flyver selskabet en række ruter mellem norske og danske lufthavne.
- Selskabet har omkring 120 piloter og kabinepersonale, som ikke arbejder på overenskomst.
- HK, 3F og Dansk Metal har tegnet overenskomst for personalet på jorden.
- DAT har et littauisk underselskab kaldet DOT, som tidligere har fløjet på selskabets rute til Sønderborg.