Elevers evner i matematik styrkes af omdiskuteret inklusion
Mens elever bliver bedre til matematik, sker der ifølge en undersøgelse ingen stor ændring i læsefærdigheder.
Den omdiskuterede inklusion betyder, at elever, som er flyttet fra et specialtilbud til en almindelig folkeskoleklasse, får markant bedre resultater i matematik. Arkiv.
Den omdiskuterede inklusion betyder, at elever, som er flyttet fra et specialtilbud til en almindelig folkeskoleklasse, får markant bedre resultater i matematik. Arkiv. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix


Det har længe været til diskussion, om inklusionen i folkeskolen virker.

Men en ny rapport viser, at der på visse områder er fremskridt. Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge rapporten får elever, som er flyttet fra et specialtilbud til en almindelig folkeskoleklasse, markant bedre resultater i matematik.

De inkluderede elever har efter en treårig periode færdigheder i matematik, der svarer til, at de er halvandet år længere fremme end dem, der stadig går i specialklasse.

Det fremgår af en afsluttende rapport fra det såkaldte Inklusionspanel.

Panelet har i tre år fulgt godt 9000 elever fordelt på flere end 400 klasser i hele landet.

En af forfatterne bag, seniorforsker Chantal Nielsen fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), kalder elevernes resultater i matematik for "en ganske stor forbedring".

- Det er en pæn stor stigning, fordi det svarer til en udvikling, som elever i almindelige klasser ville gennemgå på halvandet år, siger hun til Jyllands-Posten.

Chantal Nielsen understreger, at resultatet baserer sig på en sammenligning mellem tilfældige specialskoleelever.

De har alle sammen taget de nationale test, men nogle elever er blevet flyttet over i den almindelige undervisning, mens andre er blevet i specialtilbuddet.

Med andre ord er det ikke blot de dygtigste elever fra specialtilbuddet, som viser gode resultater i matematik.

- Tilbageførelsen af specialskoleelever rykker dem simpelthen i matematik, siger Chantal Nielsen.

Selv om der er fremskridt i matematik, er der umiddelbart ingen effekt på resultaterne i læsning.

- Vi har ikke en forklaring på forskellen på dansk og matematik. Men et bud kunne være, at der har været et større fokus på læsning og mindre fokus på matematik og andre fag, mens eleverne har været i specialklasse, siger Chantal Nielsen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.