Elendige arbejdsvilkår bag rekordvækst i Københavns Lufthavn
Den store vækst i Københavns Lufthavn kan blandt andet tilskrives flyselskaber med dårlige arbejdsforhold.
Qatar Airways har fyret kvindelige ansatte, der er blevet gravide.
Qatar Airways har fyret kvindelige ansatte, der er blevet gravide. Foto: Pascal Rossignol/Reuters/Scanpix/arkiv


I 2015 slog CPH Lufthavn sin egen passagerrekord for femte år i træk med næsten 27 millioner passagerer, fremgår det af den nye årsrapport fra lufthavnen. Væksten skyldes flyselskaber som Ryanair, Emirates og Qatar Airways. Både Ryanair og Qatar Airways har elendige arbejdsvilkår.

Det skriver Fagbladet 3F.

- Vores interkontinentale trafik er steget med over 15 procent. Det skyldes nye ruter, og at der er flere afgange og større fly. Eksempelvis har Qatar Airways fordoblet antallet af afgange, mens Emirates opgraderede deres daglige afgang til Airbus A380, lyder det fra Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne A/S i en officiel udtalelse.

At Ryanair har elendige arbejdsvilkår er velbeskrevet. Men golfselskabet Qatar Airways kan snildt være med i klubben. Hos Qatar Airways er arbejdsvilkårene så slemme, at FN's internationale arbejdsorganisation, ILO, sidste år fandt selskabet skyldig i systemisk diskrimination på arbejdspladsen.

Qatar har for eksempel fyret kvindelige ansatte, der bliver gravide. Der har også været forbud mod, at stewardesserne kunne gifte sig de første fem år, de arbejdede for flyselskabet. Ligesom de kun må blive kørt til og fra arbejde af deres far, bror eller ægtemand.

- Qatar Airways' vækst i Danmark kan være gode nyheder for virksomheden, men er det en god nyhed for de mennesker, der rent faktisk arbejder for flyselskabet?, siger Gabriel Mochom, der er sekretær for civil luftfart i det internationale transportarbejderforbund, ITF, til Fagbladet 3F.

- ILO's beslutning var et kæmpe slag for Qatars troværdighed og en reel udfordring til flyselskabet og den måde, som selskabet markedsfører sig selv på gennem massive udgifter til reklamer (Qatar er blandt andet hovedsponsor for FC Barcelona, red.), siger han.

I kølvandet på kritikken har Qatar dog blødt op på deres kontroversielle personalepolitik.

Men Gabriel Mochom understreger, at ITF kræver "reel forandring, ikke bare på papir":

- Qatars arbejdere fortæller os, at ændringerne hidtil kun er kosmetiske. Vi fortsætter til flyselskabets personale har, hvad de fortæller os, at de har brug for: En kollektiv stemme.

Fagbladet 3F har kontaktet Qatar Airways for en kommentar til kritikken fra ITF og ILO. Men selskabet har ikke reageret på henvendelsen.

Fra CPH lyder det fra pressechef Kasper Hyllested, at lufthavnen "generelt ikke kommenterer på flyselskabers interne forhold."

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.