Da et folketingsflertal sidste efterår vedtog at droppe afgiftsfritagelsen for elbiler, var en af forudsætningerne, at elbilsalget ikke måtte gå i stå.
Udgangspunktet var, at der med det nye afgiftsniveau skulle indregistreres 1800 nye elbiler i 2016. Men det kommer formentlig ikke til at ske.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at der kun er solgt 682 biler i år. Det tal er endda kunstigt højt, forklarer Lærke Flader, der er direktør for brancheforeningen Dansk Elbil Alliance.
- En del af statistikken vedrører biler, der er bestilt sidste år, inden aftalen blev indgået, men som først er blevet leveret efter nytår, forklarer hun.
Direktøren mener, at aftalepartnerne - som er regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale - nu gør en indsats for at få forudsætningerne for aftalen på plads.
- En aftale er en aftale, og derfor ligger der nu en opgave i at øge salget, siger Lærke Flader.
- Vi er i dialog med regeringen om, hvordan det mere præcist kan foregå, men der ligger jo en pulje, som ikke er blevet brugt, fordi salget ikke har formet sig som ventet.
- Den kunne man passende bruge på at give et tilskud til alle, der køber en ny elbil, siger hun.
Lærke Flader mener, at der i en rum tid endnu vil være behov for at give elbilerne bedre vilkår end de fossildrevne biler, hvis de skal have en chance for at slå igennem for alvor.
- Der er fortsat lang vej til, at elbilerne opnår samme skalafordele, som de fossildrevne biler har, siger hun.
Sidste år blev der indregistreret 4302 elbiler. Særligt i november og december, hvor det stod klart, at afgiftsfritagelsen ville blive droppet fra nytår, voksede salget markant.
/ritzau/