Elbilsalget er fortsat i frit fald efter nye afgifter
Oven på indførslen af nye afgifter er salget af elbiler kollapset. Juni bød ikke på en vending af den trend.
Salget af premiumelbiler, der hovedsageligt er Teslaer, styrtdykker fortsat.
Salget af premiumelbiler, der hovedsageligt er Teslaer, styrtdykker fortsat. Foto: Tesla/Free


En ny måned, et nyt blodbad for salget af elbiler. Siden indførslen af nye afgifter for elbiler er salget faldet voldsomt. Den tendens fortsatte i juni, viser tal fra De Danske Bilimportører.

I juni faldt salget af nyregistreringer af elbiler med to tredjedele. Det svarer til et dyk til 76 fra 228 i juni sidste år. I årets første syv måneder er faldet samlet på markante 77 procent til 245 elbiler mod 1068 i den samme periode i 2015.

- Vi er stadig i det forventede dyk, der kommer af indførslen af nye afgifter. Det kan ikke komme bag på nogen, at efterspørgslen falder, når afgifterne stiger markant.

- Det har også fået folk til at købe, før afgiften blev indført. Men det sagt, så tror vi heller ikke, at aftalen vil være gunstig for salget de næste mange år, siger direktør for De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen.

Tidligere var der en total afgiftsfritagelse for elbiler, og det nød købere af de helt dyre - såkaldte premium - biler, godt af.

Salget af de dyre elbiler, der hovedsageligt dækker over Teslas modeller, er da også den klasse, der har fået de drøjeste hug.

År til dato er der solgt 47 biler i premiumklassen mod 529 i samme periode sidste år. Et dyk på 91 procent.

Det voldsomme fald i salget af elbiler fik i foråret politikerne til at varsle en ny diskussion af afgiftssystemet. Ikke mindst fordi forventningen til salget var, at det ville ramme 1800 biler i år. Men det ser altså ud til at blive markant lavere.

De Danske Bilimportører håber, at politikerne vil kigge på en gennemgribende reform af systemet, så det bliver bilernes reelle skadevirkninger på miljøet, der bliver afgørende.

- Vi synes ikke, at man skal arbejde med kun en enkelt klasse af biler, såsom elbiler. Vi synes, man skal lægge en teknisk betragtning ned over det, så man eksempelvis også giver incitament til at købe hybridbiler, noget man slet ikke gør i dag, siger Gunni Mikkelsen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.