Skal Uber-chauffører have overenskomst eller ej?
Det spørgsmål kan Alternativets politiske leder, Uffe Elbæk, ikke give et klart svar på i et interview med Avisen.dk lørdag. Her fortæller den tidligere radikale minister, at han tidligere har benyttet sig af Uber, som han kalder ”nemt” og ”fantastisk.”
Men det behøver ikke være så besværligt, siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, til Avisen.dk.
- Det bekymrer mig, at han ikke tager afstand. Han bliver spurgt, om Uber-chauffører skal have overenskomst, før han vil køre med dem igen. Skal de, eller skal de ikke? spørger Jan Villadsen.
På omtalte spørgsmål svarer Uffe Elbæk:
- Så meget nede i detaljerne er jeg slet ikke. Den største udfordring er, hvordan vi får de her nye modeller til at udvikle sig til noget, der er til gavn for alle. Og så dermed få dem ind i nogle ordentlige spilleregler, siger Uffe Elbæk, der lørdag indleder Alternativets årsmøde i Odense.
"Ærligt og forståeligt"
Han har kørt med Uber omkring fem gange, men har kvittet tjenesten, siden han blev opmærksom på kontroverserne omkring selskabet, der blev politianmeldt af Trafikstyrelsen i 2014 - to timer efter at den amerikanske service ankom til Danmark.
Der er endnu ikke faldet dom i sagen, men flere politikere i Folketinget er ivrige efter at få en lovgivning, der kan regulere Uber.
Peter Hummelgaard Thomsen, der er medlem af Beskæftigelsesudvalget for Socialdemokraterne, bemærker også, at Uffe Elbæk ikke forholder sig direkte til hvilke forhold, Uber-chauffører bør køre under.
Men måske har Uffe Elbæk ikke den store forståelse for den danske arbejdsmarkedsmodel, påpeger Peter Hummelgaard Thomsen.
- Og så er det jo ærligt og forståeligt, at han hylder Uber og heller ikke vil forholde sig til det med overenskomster, siger socialdemokraten og fortsætter:
- Det er lidt mærkeligt, at han i en avis (Politiken, red.) vil bekæmpe ulighed, mens han i en anden glæder sig over Uber, hvis chauffører undergraver danske arbejdsforhold, siger Peter Hummelgaard Thomsen.
App findes allerede, Uffe
Selvom tjenesten udfordrer branchen, er det ifølge Uffe Elbæk ikke grund til at dømme alle nye virksomheder som Uber ude. Han mener, at det må være politikerne på Christiansborgs opgave at finde en ramme for de såkaldte platformsøkonomier, så de også tager et socialt ansvar.
Den køber Peter Hummelgaard Thomsen dog ikke.
- Det er en undskyldning at sige, at det er noget særligt. Det drejer sig om, at de skal følge dansk lovgivning og forholdene på det danske arbejdsmarked. Der behøver ikke være så mange mellemregninger, siger han.
3F’eren Jan Villadsen hæfter sig ved, at Uffe Elbæk har indstillet sit Uber-forbrug, men er ked af, at den politiske leder får taxabranchen til at fremstå teknologisk tilbagestående.
- Vi har allerede en app, som fungerer godt til de organiserede taxaer. De fordele, Uffe Elbæk fremhæver ved Uber, findes i forvejen, siger han.
Han erkender dog, at taxabranchen kunne være langt bedre til at fortælle om de digitale muligheder.