Et eventbureau skal nu af med 80.000 kroner til en tidligere elev, som blev bedt om at passe en vagttelefon alene døgnet rundt i godt halvandet år.
Det bliver slået fast i en kendelse fra Tvistighedsnævnet, der afgør sager om uenigheder mellem elever og praktikvirksomheder på erhvervsuddannelserne. Det skriver eb.dk.
Selvom den i dag 24-årige eventkoordinator-elev skulle passe telefonen alle døgnets timer, fik hun ikke løn for det. Og det var selvom hun i samme periode gik i skole og var på ferier.
- Vi er ude i det ekstreme. Det er et ungt menneske, som skal passe et uddannelsesforløb, der får ansvaret for en telefon, ligegyldigt om det er i skolen eller ferien, siger Klara Hoffritz, advokat i HK/Privat, som har ført sagen for eleven til eb.dk.
Telefonen ringede ofte på skæve tidspunkter. Det skete blandt andet, når medarbejdere i eventbureauet ringede og meldte sig syge. Og så var det elevens ansvar at finde en afløser.
Og det var altså ikke noget, eleven fik lov til at afspadsere.
Direktøren havde en anden udlægning af sagen, men den blev dog hældt ned af brættet i Tvistighedsnævnets kendelse, skriver eb.dk.