Masser af børn og unge ser slet ikke public service-tilbud. Og øget international konkurrence betyder, at internet-annoncekroner forsvinder ud af Danmark.
Det siger Connie Hedegaard, tidligere konservativ minister og EU-kommissær, der har været formand for Public service-udvalget, ved præsentationen af udvalgets rapport mandag.
- Det er ikke mærkeligt, at vi diskuterer det her. Nogle af de penge, vi har været vant til at have, forsvinder ud. Det er en af de allerstørste udfordringer, siger hun.
Hun oplyser, at især de unges medieforbrug har overrasket udvalget.
Hvert tiende barn vokser ifølge Hedegaard op i et hjem uden flow-tv, og for 30 procent af de unge er sociale medier den vigtigste nyhedskilde.
- Det fortæller noget om en tendens. Generationskløften mener vi, at det er vigtigt at være opmærksom på, siger hun.
Udvalget har fremlagt fem scenarier for fremtidens public service. De varierer fra, at det er rent kommercielle aktører, der skal producere alt indhold, til at al public service samles i en institution.
Connie Hedegaard understreger, at scenarierne kan kombineres på kryds og tværs, og at udvalget ikke anbefaler en bestemt model.
- Man kunne sikkert godt tegne et helt perfekt public service-scenarie, hvor man kunne tjekke mange bokse af. For eksempel at børn og unge får det, de vil have og på den måde, de vil have det, siger Connie Hedegaard.
- Man kan godt lave en model, hvor familien Danmark får nogle fælles kommunikationskanaler. Men det er meget sværere i det fremtidige mediebillede, end det har været tidligere, siger hun.
Udvalgets fem scenarier skal danne grundlag for en politisk diskussion om, hvordan public service kan se ud i fremtiden.
Allerede inden udvalget præsenterede sine fem scenarier, lød det fra blå blok, at DR skal på slankekur. I stedet skal kommercielle aktører tage sig af noget af det indhold, DR i dag producerer.
/ritzau/