BØRNELIV: PARKERET I INSTITUTION?
Eksperter: Børn tager skade af for få voksne i institutioner
For få voksne til børn i daginstitutioner kan have alvorlige konsekvenser for børnene, vurderer flere forskere
I mere end hver femte institution er der kun flere end to voksne til stede i højst 2,5 timer dagligt, viser undersøgelse.
I mere end hver femte institution er der kun flere end to voksne til stede i højst 2,5 timer dagligt, viser undersøgelse. Foto: colourbox.com/Colourbox


Kvaliteten i mange vuggestuer og børnehaver i Danmark har nået et punkt, hvor selv robuste børn taber ved at være der, og udsatte børn lider skade, siger flere af landets førende forskere ifølge Politiken.

Forskerne vurderer, at antallet af voksne per barn i daginstitutionerne generelt er for lavt.

Derudover viser en ny rapport om hverdagen i dagtilbuddene, at mange af de mindste børn - som i gennemsnit er 11,4 sammen på en vuggestuestue - tilbringer langt størstedelen af dagen med under tre voksne.

Det viser rapporten, der er lavet af analyseinstituttet Bureau 2000 for FOA, som organiserer pædagogmedhjælperne.

I mere end hver femte institution er der kun flere end to voksne til stede i højst 2,5 timer dagligt.

- Det her er et bredt problem, og det bliver jeg faktisk forskrækket over at høre. Så er normeringen så dårlig, at børnene vil få dårligere mulighed for at trives, udvikle sig og lære noget, siger Grethe Kragh-Müller, børnepsykolog, lektor og forsker i daginstitutioner ved Aarhus Universitet, til Politiken.

Hun peger på, at de voksne ikke kan være nok sammen med det enkelte barn, der derfor får dårligere betingelser for blandt andet at udvikle sociale færdigheder.

En undersøgelse fra Bupl, pædagogernes fagforening, viste i januar, at fire ud af fem pædagoger på en tilfældig dag har været alene med en børnegruppe på nul til fem år.

53 procent svarede, at de var alene med 10-19 børn, mens 20 procent var alene med 20 børn eller derover.

Mogens Nygaard Christoffersen, børne- og familieforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) og Ditte Winther-Lindqvist, psykolog og lektor på Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet, mener også, at lav normering går ud over børns mulighed for at udvikle sig.

- Børn udvikler sig i samspil med voksne. Overlades de til sig selv, får nogle problemer med at komme ind i lege, og der bliver mindre mulighed for at udvikle sproget. Det er et problem, når man skal starte i skole, siger Ditte Winther-Lindqvist til Politiken.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.