Beløbet 454.215 kroner blev diskuteret heftigt i medierne, efter Venstre i går startede deres nye kampagne, der skal sætte fokus på høje offentlige ydelser.
Og det er lige netop det, der er Venstres mål med kampagnen, vurderer Frederik Preisler, der er ekspert i branding og kommunikation og direktør i reklamebureauet Mensch.
- Venstre har et mål om at gøre det her tal til omdrejningspunktet for en diskussion. Man vil gerne sige: ’Vi starter en diskussion baseret på fakta.’ Og så prøver de på den her måde at tage ejerskab over fakta, siger Frederik Preisler.
LÆS OGSÅ: Venstre til angreb på kontanthjælp: Alt for høj
Han mener at oppositionspartiet forsøger at tage det, man på engelsk kalder ’the high ground’ – at placere sig selv på den moralske høje hest, som sandhedens vogter.
- Strategien er meget klar, nemlig at fremlægge sin sag som en objektiv sandhed. Altså: 'Det her er ikke bare noget vi tror, det er noget, vi har regnet efter,' siger han.
Hentet direkte fra kræmmer-markedet
Der er en grund til, at Venstre har valgt at fokusere den nye kampagne på netop et enkelt højt tal, mener Frederik Preisler.
- Det er et klassisk trick i forhandling, som her er blevet overført til politik. Man kalder det at lægge et psykologisk anker, når man kaster sådan et tal ud. Det betyder, at diskussionen ikke kan komme til at handle om for eksempel 250.000 kroner, som kunne være et andet tal i den samme debat, forklarer han.
- Det er et rigtigt kræmmer-trick. Det er hentet direkte fra kræmmer-markedet. Hvis man får startet diskussionen på 5.000 kroner, så er det svært for den anden, der skal forhandle, at sige 1.000 kroner. Man allerede lagt ned, at det er det leje, vi er i, siger Frederik Preisler.
LÆS OGSÅ: V ristes på de sociale medier efter kontanthjælpsudspil
Op ad bakke for modstanderne
Venstres kampagne blev fra starten angrebet hårdt af de politiske modstandere. Men det er en svær opgave, mener reklamemanden, som også har arbejdet med politisk kommunikation.
Hvis det lykkes for dem at så tilstrækkelig meget tvivl om tallet, så risikerer de, at folk bare husker det som 'et eller andet med, at der var helt vildt lidt forskel,' siger Frederik Preisler.
- For modparten handler det om at få afsløret, at det her er et stærkt manipuleret regnestykke. Og det er altid svært, det er op ad bakke. Så umiddelbart har Venstre vundet første runde ved at lægge det frem på den her måde, vurderer han.
LÆS OGSÅ: V-ordfører: Kontanthjælpskampagne er rettet mod indvandrere
Det er stadig for tidligt at sige, om det vil lykkes for dem, mener Frederik Preisler. Han understreger, at det ikke vil være let, blandt andet fordi vælgerne er blevet så vant til at alle tal, som kommer ud i debatten, bliver kritiseret af modparten.
Regnestykker kan komme i vejen for hinanden
Det betyder dog ikke, at det hele kører på skinner for Venstres nye kampagne. For billedet kan hurtigt blive mudret af, at Liberal Alliance også lige har forsøgt sig med helt det samme: At starte en kampagne baseret på et tal, de har fået fra et af ministerierne.
- De må sidde og ærgre sig gule og grønne over, at Liberal Alliance lige har været ude med et andet regnestykke. De slog sig også op på, at det var Corydons egne tal. Der er blevet lidt mange regnestykker på en gang, siger Frederik Preisler, med henvisning til Liberal Alliances kampagne om, at deres politik vil skabe 124.000 nye job på ti år.