DISCOUNT I LUFTEN
Ekspert: Trusler fyger gennem luften i Ryanair-sag
Der er kamp mellem flypersonale og det irske luftfartsselskab Ryanair om at vinde sympati, lyder det.
I marts åbner Ryanair sine første otte ruter ud af København, men det sker formentlig ikke uden ballade. Flyvebranchens Personale Union (FPU) og Serviceforbundet under LO har varslet blokade og sympatistrejke, fordi flyselskabet ikke vil tegne dansk overenskomst. Her en af de absolutte hovedpersoner, kommerciel direktør Michael O'Leary.
I marts åbner Ryanair sine første otte ruter ud af København, men det sker formentlig ikke uden ballade. Flyvebranchens Personale Union (FPU) og Serviceforbundet under LO har varslet blokade og sympatistrejke, fordi flyselskabet ikke vil tegne dansk overenskomst. Her en af de absolutte hovedpersoner, kommerciel direktør Michael O'Leary. Samuel Kobani, Scanpix/arkiv


Det er en kamp om at vinde sympati i sagen mellem det irske luftfartsselskab Ryanair og flypersonale i Københavns Lufthavn.

Sådan lyder det fra Ole Kirchert Christensen, luftfartsekspert og redaktør på branchehjemmesiden check-in.dk, efter at lavprisselskabet vil benytte Københavns Lufthavn fra marts, men uden at bruge overenskomster for personalet.

Flypersonale har af den grund varslet konflikt, som kan betyde, at Ryanair ikke vil kunne få benzin eller bagage på flyene i Kastrup.

- Man skal ikke være blind for, at det er en kamp om at få sympati, og så bruger man forskellige skræmmescenarier, man kaster om sig i medierne. Det kan være tomme trusler fra den ene side og fra den anden, siger Ole Kirchert Christensen.

Fagorganisationen Flyvebranchens Personale Union (FPU) har varslet konflikt med det irske lavprisselskab i København.

FPU hører under Serviceforbundet, der hører under fagforeningernes hovedorganisation LO, som har hevet Ryanair i arbejdsretten for at afklare, om det irske lavprisselskab skal tegne overenskomst for de ansatte i den nye københavner-base.

Hvis Ryanair rammes af en konflikt, åbner selskabet op for at bruge en base i et andet land og flyve sine fly ind til København på vilkår, der gælder for alle andre luftfartsselskaber, der ikke har base i København.

- Ryanair vil være i stand til at vende operationerne om, så de dropper basen i København, og så vil der ikke være konfliktmulighed, for det vil i givet fald være ulovligt.

- Men gør de det, er det vanskeligere, fordi flyene skal flyves ind udefra, og så har de andre selskaber allerede taget morgentrafikken, siger han.

Ole Kirchert Christensen vurderer, at det kan betyde flere arbejdspladser, hvis det lykkes Ryanair at skabe ny trafik:

- Umiddelbart vil halvdelen være ny trafik, mens den anden halvdel er noget, man stjæler fra konkurrenterne, for når priserne kommer ned i et fornuftigt leje, skaber det ny trafik.

Det irske flyselskab regner med, at det i løbet af året vil flyve 1,7 millioner passagerer til og fra København, hvilket forventes at skabe op imod 1700 job.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.