Ekspert: Syge mødes med en stor løftet pegefinger
Når syge borgere bliver mødt med paragraffer og lovkrav, bliver de passiviseret. De skal istedet involveres og lyttes til, lyder det fra forsker.
Når sagsbehandlere ikke skal tolke loven stramt, giver det nye muligheder i arbejde med sygemeldte borgere, lyder det fra arbejdspsykolog Einar Baldursson.
Når sagsbehandlere ikke skal tolke loven stramt, giver det nye muligheder i arbejde med sygemeldte borgere, lyder det fra arbejdspsykolog Einar Baldursson. Foto: Scanpix


Når syge borgere bliver mødt af en lukket dør, så umyndiggør og passiviserer det dem.

Gør du derimod borgeren til en aktiv spiller i deres egen sag og kommunikerer med dem i et sprog uden for mange lovkrav og strikse paragraffer, giver det derimod energi og opfindsomhed.

Sådan lyder det fra Einar Baldursson, lektor i arbejdspsykologi på Aalborg Universitet. 

Avisen.dk kan mandag fortælle om Jobcenter Slagelse, der i højere grad involverer borgere og fagforeninger i sagsbehandlingen. 

Det giver ifølge Einar Baldursson god mening, for det modsatte har nemlig alvorlige konsekvenser for borgeren.

Borgere bliver til en sag

- Når borgere ikke bliver inddraget i deres egen sag, oplever de at blive tingsliggjort. De oplever, at de nærmest bliver lavet om til en sag, som noget der skal behandles, og de føler sig ikke individuelt set på, forklarer Einar Baldursson.

Hvis jobcenteret på den anden side vælger at lytte til borgerens egne ønsker, giver det naturligt nok et bedre resultat.

- Når vi er involverede, er vi rigtig opfindsomme, vi er energiske og læringsvillige. Hvis et sagsforløb i sygedagpengesystemet skal lykkes, så er det vigtigt, at borgeren selv kan være aktiv.

Her er der et stort paradoks i systemet, mener Einar Baldursson.

Løftet pegefinger

- Sygedagpengesystemet er på mange måder indrettet, så det møder den enkelte borger med en rigtig stor løftet pegefinger, fordi mange sagsbehandlere er nødt til at tolke loven meget stramt. Det rammer borgerne, forklarer han.

Det har de forsøgt at gøre op med i Slagelse.

- Det kan være at udskyde at lukke for sygedagpenge en måned eller to, for så at finde det rette tilbud til borgeren, siger afdelingsleder i Team Fastholdelse i Slagelse Kommune, Henrik Skov, til Avisen.dk

Den strategi får opbakning fra Einar Baldursson, der selv har en fortid på en arbejdsmedicinsk klinik, hvor han samarbejdede med sagsbehandlere i sygedagpengesager.

Bliver bedre til deres arbejde

Her oplevede han, hvad det gjorde ved fagligheden, når sagsbehandlerne greb sagerne an fra en ny vinkel.

- Her havde jeg en alliance med de progressive sagsbehandlere i kommunerne, og den gik ud på, at nogen gange kæmpede vi for en umulig sag, og nogle gange lykkedes det. Når det lykkedes, blev vi generindret om, at fagligheden faktisk spiller en rolle i systemet, siger Einar Baldursson og uddyber:

- Når du giver folk mulighed for at bruge deres faglighed og indsigt, så sker det helt naturlige, at man faktisk bliver bedre til sit arbejde. I Slagelse tør de stå ved deres faglighed, og den slags belønnes ikke nok i dag, siger Einar Baldursson, der håber, at andre kommuner vil lade sig inspirere af det vestsjællandske jobcenter.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.