Ekspert: Soldrevet jordomrejse er teknologisk milepæl
Aalborg-professor ser store perspektiver for brug af solenergi efter succesfuld jordomrejse for soldrevet fly.
Det soldrevne fly Solar Impulse har skrevet sig ind i historiebøgerne ved at være det første fly, der har fløjet jorden rundt udelukkende ved hjælp af solens energi.
Det soldrevne fly Solar Impulse har skrevet sig ind i historiebøgerne ved at være det første fly, der har fløjet jorden rundt udelukkende ved hjælp af solens energi. Foto: Aya Batrawy/AP


Den succesfulde jordomrejse for det soldrevne fly Solar Impulse er et gennembrud for solcelleteknologien.

Det vurderer Frede Blaabjerg, der er professor ved Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet ved Aalborg Universitet.

- Det, vi har set, er en spændende milepæl for en teknologi i rivende udvikling, siger Frede Blaabjerg.

Solar Impulse har tilbagelagt 43.041 kilometer på en jordomrejse, der begyndte 9. marts sidste år.

Efter mere end 500 dage kunne piloterne, de to schweizere Bertrand Piccard og André Borschberg, afslutte missionen natten til tirsdag dansk tid.

- Det er et gennembrud på tre felter: At man er i stand til at hente energi nok fra solen til at holde flyet på vingerne, at man kan lagre energien, og at man har den teknologi, der skal til for at bruge energien fra solen til effektivt at fremdrive flyet, siger Frede Blaabjerg.

Hensigten med projektet har netop været at vise, at det er muligt at flyve jorden rundt uden brug af fossile brændsler, men udelukkende ved solens energi.

17.248 solceller på flyets vinger har om dagen indsamlet energi, som er blevet gemt i lithiumbatterier, så flyet kan holdes i luften om natten.

- Perspektivet er, at vi har taget et nyt skridt imod, hvordan man kan flytte sig fra et sted til et andet uden brug af fossile brændsler, siger Frede Blaabjerg.

Det kan ifølge Aalborg-professoren bane vejen for at bruge solenergien til at drive fly frem med. Men det vil kun være mindre passagerfly, forudser han.

- Det er ikke utænkeligt, at vi har elektrisk fremdrevne passagerfly om 30 år. Men det er fly, der kan fragte måske 40-50 passagerer.

- Jeg tror ikke på, at der er power nok i solen til at man kan forestille sig en soldrevet udgave af en Airbus 380 eksempelvis, siger Frede Blaabjerg.

- Der kræves rigtig meget energi, hvis man skal bevæge sig meget hurtigt fra et sted til et andet i luften. Der vil solen i sig selv ikke være nok til store passagerfly, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.