- Når 41 fagforbund går sammen om et fælles opråb for at ændre førtidspensionsreformen, må det virkelig gøre indtryk hos politikerne på Christiansborg. Sådan et pres kan de næppe sidde overhørig.
Professor Henning Jørgensen, der er arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, er klar i mælet, når han konstaterer, at politikerne fra højre til venstre vil hæfte sig ved det faglige oprør mod den måde, som førtidspensions- og fleksjobreformen bliver forvaltet på ude i kommunerne.
Historisk faglig protest
- Det er historisk, at 41 fagforbund går sammen om sådan en protest. Jeg kan ikke på stående fod huske, at det er sket tidligere, at et så bredt udsnit af fagforbund og på tværs af hovedorganisationerne LO, FTF og Akademikerne går sammen, siger han.
Fagforbund som FOA, HK Danmark, 3F, Dansk Magisterforening, Socialpædagogerne, BUPL og Tandlægeforeningen er gået sammen om seks konkrete ændringsforslag af reformen af førtidspension og fleksjob, der stammer tilbage fra 2013.
Forbundene, der tilsammen repræsenterer langt over en million danske lønmodtagere, kræver blandt andet, at hvis man ikke kan arbejde mere end syv timer om ugen, bør man selv kunne vælge om man vil på førtidspension, i ressourceforløb eller fleksjob. Og det skal være et retskrav.
For mange og for stærke cases
- Historierne i pressen om folk, der er kommet i klemme og presset ud i umenneskelige ressourceforløb eller fået nej til førtidspension, er blevet for mange og for stærke. Lokalt har der været mange oprørende eksempler på mennesker, der er blevet kostet rundt i systemet, og det har fagbevægelsen til sidst sat hælene i overfor, konstaterer Henning Jørgensen.
- Grundtanken om rehabilitering og individuel sagsbehandling lyder jo umiddelbart sødt og rart, men problemet er, at kommunerne ikke er egnet til at løfte den opgave, fordi de først og sidst tænker økonomi. Husk på at kommunerne er lagt i benlås af staten og har så mange opgaver, hvor nogle borgere så kommer i klemme, siger han.
Hovedproblemet er ifølge arbejdsmarkedsforskeren, at beskæftigelsespolitikken er blevet kommunaliseret, og derfor er der kæmpe forskelle fra kommune til kommune på, hvor mange der får tilkendt førtidspension. Det giver nogle urimelige forskelle i sagsbehandlingen, anfører han.
- Når beskæftigelsespolitikken er kommunaliseret, kan beskæftigelseministeren jo ikke stille meget op i de enkelte sager, fordi sagsbehandlingen ligger ude i kommunerne. Hvis Socialdemokratiet danner regering efter et valg, kan det godt være at beskæftigelsespolitikken bliver taget væk fra kommunerne igen, mener han.
Henning Jørgensen noterer, at den upopulære førtidspensionsreform blev til under en socialdemokratisk ledet regering, og at partiet vil få svært ved at vende ryggen til et fagligt oprør fra en million lønmodtagere.