Ekspert om Weiwei-sag: Lego må komme ud af sin legeverden
Det giver bagslag at tro, at man kan være upolitisk, siger ekspert om Legos afvisning af kinesisk kunstner.
Lego er kommet i modvind på de sociale medier, fordi legetøjsgiganten ikke vil sælge et stort parti klodser direkte til den kinesiske kunstner og sytemkritiker Ai Weiwei.
Lego er kommet i modvind på de sociale medier, fordi legetøjsgiganten ikke vil sælge et stort parti klodser direkte til den kinesiske kunstner og sytemkritiker Ai Weiwei. Foto: Niels Aage Skovbo/free


Det er ikke godt for fortællingen om danske Lego, at virksomheden nu er havnet i modvind på de sociale medier for at sige nej til at sælge engrosklodser til den kinesiske kunstner Ai Weiwei, fordi Lego af princip ikke støtter politiske formål.

Det siger Jesper Højberg Christensen, ekspert i branding og kommunikation og adjungeret professor ved CBS. Det giver bagslag at tro, at man kan være upolitisk, vurderer han.

- Hos Lego har de ikke helt opdaget, at det ikke er nok, at de laver et produkt til børn, der er godt og kreativt. De kan ikke lukke sig ude fra resten af verden med en melding om, at de vil være upolitiske. For det bliver også en politisk handling, siger han.

Selvom kritikken sandsynligvis ikke vil kunne spores i julesalget hos Lego nu og her, så kan den ende med at koste alvorlige point på imagekontoen, vurderer Jesper Højberg Christensen.

I sommeren 2014 var Lego også udsat for kritik på grund af virksomhedens samarbejde med Shell, som var i søgelyset fra miljøorganisationer for at bore efter olie og gas på Arktis.

- Alle virksomheder og organisationer laver fejl, men det er altid skidt, når det er gentagne fejl. Der skal ikke komme en tredje sag, siger Jesper Højberg Christensen.

- Det er for gammeldags at tro, at man kan lukke sig inde i en puppe. Det var det samme med sagen om Shell. Der lød det fra Lego, "vi sælger bare nogle legetøjsbiler, vi tager ikke stilling til Arktis". Men det gør de jo så indirekte alligevel, siger han.

Miljøorganisationen Greenpeace indsamlede mere end en million underskrifter mod reklamesamarbejdet, der gav Shell lov til at sælge Lego-modeller af Ferrarier på tankstationer.

- Denne gang står de ikke over for en organiseret modstander, så sagen vil nok dø ud hurtigere. Men Lego er nødt til at komme ud af deres legeverden og indse, at de bliver brugt politisk, selvom de ikke har nægtet kunstneren at bruge klodserne i værkerne.

- Lego bliver nødt til at melde klart ud, at de ser positivt på al brug af Lego. Selvfølgelig undtagen hvis det direkte strider mod menneskerettigheder eller lignende, siger Jesper Højberg Christensen.

Med hashtags som #legosforweiwei og #legogate har de sociale medier flydt over med kritik af Lego hen over weekenden.

Kunstneren har nu startet en indsamling af private Lego-donationer til sit værk, der skal udstilles senere på året på det australske museum National Gallery of Victoria.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.