Regionerne sparer penge, når ambulancedriften sendes i udbud. Men medarbejderne betaler prisen med stress og dårligere arbejdsforhold, lyder advarslen i dag fra københavnske ambulancereddere.
På Aalborg Universitet har professor Peter Hasle forsket i, hvad det betyder for medarbejderne og arbejdsmiljøet, når jobbet bliver sendt i udbud.
- Når ens arbejdsplads er i udbud, er der en betydelig usikkerhed om ens fremtid. Det giver utryghed og er med til at skabe stress hos medarbejderne. Det kan man modvirke ved at lave klausuler om virksomhedsoverdragelse, så folk er sikret deres job, når man går over til en ny udbyder, forklarer Peter Hasle, professor og arbejdsmiljøforsker ved Aalborg Universitet.
Han anbefaler derfor, at opgaverne sendes i udbud over lange perioder, så medarbejderne ikke skal gå i konstant usikkerhed.
Lover guld og grønne skove
Når en offentlig opgave skal løses af private firmaer, behøver det ikke gå ud over medarbejdernes arbejdsmiljø. Men det gode arbejdsmiljø kommer heller ikke af sig selv, og derfor skal arbejdsmiljøet løbende gås efter i sømmene, forklarer Peter Hasle:
- Det er vigtigt, at man i udbudsmaterialet sikrer, at arbejdsmiljøet er i orden. Der skal stilles krav til arbejdsmiljøet, og man skal lave et system, hvor man kan kontrollere, om kravene bliver opfyldt. Ellers svarer det lidt til, at man skriver hastighedsgrænser ind i Færdselsloven uden at tjekke, om folk overholder dem, siger han.
Peter Hasle har tidligere forsket i, hvad der skete med arbejdsmiljøet, da de gamle amter sendte busdriften i udbud.
- Typisk skriver man i udbuddet, at der skal være nogle bestemte arbejdsvilkår. Men hvis man efterfølgende ikke interesserer sig for, om kravene bliver overholdt, så ved entreprenørerne godt, at de bare kan love guld og grønne skove. Virksomhederne lærer hurtigt, at hvis det offentlige ikke interesserer sig for arbejdsmiljøet, er der heller ingen grundt til at bruge tid på det, forklarer han.
Nedslidte og trætte reddere
Problemerne er dog ikke isoleret til tidligere tiders busdrift.
- Det problem ser vi jo blandt andet på metrobyggeriet. Metroselskabet kæmper lige nu for at sikre, at de krav, de har stillet, bliver overholdt. Blandt andet har de svært ved at få oplyst alle forhold om arbejdsmiljøet i udførelsesfasen. Samtidig har nogle af entreprenørerne måske haft arbejdsmiljøet som et konkurrenceparameter, man kunne spare på, forklarer Peter Hasle.
Når medarbejderne bliver presset for hårdt, kan det let komme til at bide virksomheden i halen.
- I et tilfælde som BIOS, hvor der er problemer med vagtplanerne, ender man måske også med også at få problemer med kvaliteten af ydelsen. Personalet kan blive nedslidt, bliver trætte og laver fejl, mens sygefraværet stiger og flere søger væk fra faget, siger Peter Hasle.