Ekspert om Bios: Det kan tage flere år at genoprette tillid
En marketingekspert vurderer, at det vil tage flere år for Bios at rette op på den mistillid, der hersker til selskabet.
Lektor i marketing på Aarhus Universitet Christina Uldum mener, at det kan tage flere år for det hollandske ambulanceselskab Bios at få rettet op på sit image efter den sidste tids problemer med blandt andet at få vagtplanen til at gå op.
Lektor i marketing på Aarhus Universitet Christina Uldum mener, at det kan tage flere år for det hollandske ambulanceselskab Bios at få rettet op på sit image efter den sidste tids problemer med blandt andet at få vagtplanen til at gå op. Foto: Scanpix


Fra i dag er det ikke længere Falck, men det dansk-hollandske ambulanceselskab Bios, der står for ambulancedriften i dele af Region Syddanmark.

Men for få reddere, ufærdige stationer og huller i vagtplanen fik i sidste uge mistilliden til selskabet til at brede sig. Det kulminerede med et krisemøde i Region Syddanmark, da det kom frem, at Bios havde talt usandt om vagtplanen for september.

Ifølge Christina Uldum, der er lektor i marketing på Aarhus Universitet, så bliver det en større opgave for ambulanceselskabet at rette op på borgernes og politikernes tillid og dermed selskabets image. Det siger hun til DR Syd.

- Det kan tage flere år. Og i særdeles i denne situation, hvor det er borgernes ve og vel, det handler om, siger hun.

Efter det kom frem, at der var store problemer med Bios' vagtplan, valgte Region Syddanmark at sætte selskabet under administration og skarp overvågning, så man er sikker på, at der er mandskab nok til at løfte opgaven.

Men uroen omkring Bios er ikke det eneste, der har betydning for omdømmet. Der er ifølge Christina Uldum et større pres på selskabet fra starten, når det er en ny spiller på markedet.

- De er de fremmede. De skal på en eller anden måde bevise, at de er opgaven værdig, siger hun til DR Syd.

I Bios er kvalitets- og udviklingschef, Daniel Wittrock, overbevist om, at det er kvaliteten, der skal være afgørende for at få generobret borgernes og politikernes tillid.

- Vi vil gerne genskabe tilliden ved at levere tryghed og en ambulancetjeneste i tilpas høj kvalitet, som modsvarer de standarder, der er i 2015, siger han til DR Syd.

Det er blandt andet løbende efteruddannelse til redderne, der skal sikre kvaliteten fremadrettet, siger Daniel Wittrock.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.